AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.005

Ljud från klimatanläggningen

Black fear Z4
Har ett ljud från klimatanläggning som följer med motorns varv på låga varv typ växel 1, 2 o 3 sedan hör man det inte. Låter inte som ett vinande utan mer ett durrigt burrande surr. Så fort jag stänger av klimatanläggningen med snöflingeknappen så upphör ljudet. Kan också komma ett litet pip/sug ljud vid gaspådrag. Har inte hört det tidigare utan det bara dök upp en dag, kyla o värme fungerar som det ska men ljudet är inte normalt. Någon av er som har erfarenhet eller tips på vad det kan vara.
Tacksam för svar.

Black Fear Z4
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Med klimatanläggningen så menar du då alltså din aircondition ?
örs ljudet under huven eller inne i kupén ?
Hörs det mest under huven kan det vara slitet lager i kompressorn eller sliten drivrem eller spännrulle för kompressorn exempelvis.
Black fear Z4
Hej, ja jag upplever som om ljudet kommer från fpassagerarplatsen sett till höger i motorutrymmet mot torpedväggen. Väldigt svårt att säga men det låter som när man var grabb och hade ett snöre med en kartongbit som åkte in i ekrarna och smattrade, men det låter inte så högt utan vädigt dovt.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Håller fast vid mitt svar ovan ... mha ett stetoskop eller ett verkstadsbesök kan du nog dra slutsatsen att det har något med AC-kompressorn att göra ..
Bi
155
Bilen
135i Cab Cobb E88 -09
Audi A6 2.0T Sedan -06
Z4 3.0 Roadster -04
har du fått något bra svar från någon verkstad? jag har samma missljud i min.
Black fear Z4
Jag kollade med BMW, tydligen om jag har tur så kan det vara för lite fyllning i systemet, det kan påverka så kompressorn jobbar mer varpå ljudet uppstår. Kan också vara läck, eller fel i en expansionsventil som sitter inne bakom handskfacket. Om det är det felet så blir slutnotan mellan 6-7 000SEK. Ej så roligt. Men han sa att de kunde kolla nivån, läcksöka, fylla på vid behov för runt 1500SEK. Läcker det så kan det år innan det visar sig igen.
Har du hört något?

Black Fear Z4
Black fear Z4
Bra, vi håller linan öppen så kan vi se vad dom säger om din. Alltid intressant med olika förslag på vad som kan vara fel.

Black Fear Z4
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.