|
|
|
|---|---|
|
Har en 523i -97. Den har börjat bete sig märkligt. När jag startar bilen och den håller på att bli varm så får jag värme i kupén som vanligt. Men sen flippar det ur... Motorn blir överhettad och går upp på rött samtidigt som värmen i kupén försvinner. Jag har kollat kylarvätskenivån. Den var lite låg och jag fyllde på, men ingen skillnad. Jag har också haft av locket till expansionskärlet samtidigt som den fått gå sig varm på tomgång. Detta då för att bli av med ev luft i systemet. Men inte heller det har hjälpt. Nu är jag lite orolig att det kan vara toppen som spökar, och det är ju inte det roligaste... Någon som har bättre koll än jag på det hela och vet om det kan vara ngt annat. Tacksam för alla (snabba) svar. *sömn är bara ett substitut för kaffe* | |
|
lufta systemet på luftskruven,sök hur du ska göra så du går rätt till väga. Alt kass vattenpump?!... |
|
|
Ställ bilen med fronten i brant backe fyll upp systemet och lufta vid ca4000rpm 628csi |
|
|
Kolla även mekartips här på forumet, sök på lufta. 628csi |
|
| Och har systemet dragit i sig luft är antagligen något galet. ta in bilen på verkstad och låt dem lufta den åt dig så får du en provtryckning av systemet på köpet. Min betedde sig likadant och det var termostathuset som läckte, tydligen ett mycket vanligt problem .. | |
|
jag tycker du ska vara ytterst försiktig att köra bilen tills du har hittat felet, att den går varm är INTE bra och kan sluta med en dyr räkning. Vattenpump eller att termostathuset läcker låter som någonting att börja med. Jag har bytt båda på min och det var sprättlätt med hjälp av Hassos meckartips. Glöm inte att byta remmar till AC och generator när du ändå har tagit isär grejerna, om det behövs förståss. |
|
| Håller med Highway Star. Något är galet. Kör inte bilen så att den går varm bara för då blir det lätt dyrare då topplocket är känsligt för överhettning. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Löst pumphjul på vattenpumpen eller en massa luft i systemt i första hand eftersom du har har läckage ev iom med att det försvinner vatten. Använd inte bilen innan problemet är löst.. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för alla svar!! Svårt att riktigt veta vart man ska börja med felsökningen. Men det blir väl att försöka lufta den i.a.f som steg ett. Spelar det ngn roll om man gör det med öppet lock till expansionskärlet eller är det luftskruven som gäller? Finns det i.s.f fler än den som sitter precis vid expansionskärlet? /Johannes |
|
|
Kika in Hassos mektips .. byte av vattenpump och termostat... det finns två luftningsskruvar,en på termostathuset och en på kärlet ... Jag rekommenderar inte att köra vidare med bilen utan verkstadsbesök och provtryckning ... |
|
|
Luftskruvarna är lämpliga att använda vid urluftning, de sitter på de punkter där luften samlas när vätska cirkulerar osv. Drag bara skruvarna "lagom" hårt, de tätar direkt med sin gummiring osv, många tror att de skall dras hårt, och vips så brister de. Problemet verkar bero på dålig cirkulation, pumpen osv, möjligen i kombination med liten läcka. Varje gång motorn svalnar så drar den in luft i läckan, och man får lufta hela tiden osv. FP |
|
|
Det visade sig vara viscokopplingen som lagt av. Så förmodligen har den tryckt ur sig kylrvätska så snart den passerat normaltemp vilket inneburit vältigt lite vätska i systemet, därav tok-kokningen helt plötsligt. SÅ efter byte av viscokopplingen och tryckining och påfyllning av systemet så verkar allt funka som det ska nu. Får väl dock vara lite observant närmsta tiden. |
|
| Skönt att det löste sig för dig. Bra att du återkopplar till trådet, många startar trådar men talar aldrig om vad som verkligen var fel vilket är synd. | |
|
Hoppas det löser sig, och som sagt återkoppla gärna senare. Hus märktes det på kopplingen till fläkten? Den går normalt bara in och snurrar fortare vid kökörning osv när det är verkligt varmt ute, mitt i högsommaren osv. Så fort man kör lite raskare så tar fartvinden över. Lite mystiskt om den gick varm nu innan sommarvärmen osv, kollade du om elfläkten framför kylaren snurrade igång osv? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.