AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
2.134

Abgemeldet - vad innebär detta?

Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Hej!

Jag ska importera en bil har jag tänkt.

Har hittat ett lämpligt objekt, dock så är min tyska inte helt 100% och tyskar kan bara tyska..

Jag har konverserat med säljaren och han säger till mig att bilen jag tänker köpa är "abgemeldet" - vad innebär detta? Jag tror han har briefet och serviceheft dock.

Är detta samma som avställd eller körförbud or what?

Snälla hjälp mig för det börjar brinna i knutarna..
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Bilen är avställd.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Ok..

Får man köra den på exportskyltar då?

Hur är det annars, man behöver inte göra något ägarbyte på bilen va?

Det enda är väl att jag betalar, vi skriver kvitto, han ger mig briefet - klart? Är det så enkelt?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Hur länge har den varit avställd och varför ?
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Du måste ansöka om exportskyltar hos Zulassungstelle för att få dessa samt köpa tysk trafikförsäkring om du inte ordnar med det hemma.

För att bilen ska få exportskyltar så måste bilen ha en giltig besiktning.
Det ska även föras in i briefet att bilen är avregistrerad i Tyskland.

Det mesta står i importguiden.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
För att du skall köpa bilen och kunna exportregistrera den MÅSTE bilen vara avställd eller senast ställas av vid registreringstillfället

Ägaren i Tyskland har 2 st "Registreringspapper"

Det stora (Briefet) är själva reg-handlingen där alla data framgår och varje ägare är inskriven samt det framgår när bilen ställts på och ställts av under resans gång

Det lilla (fahrerschein) har han i plånboken och det visar att bilen är hans, att den är påställd och skattad etc

När han ställer av bilen skrapas skattemärken av från nummerskyltarna samt om han byter till en annan bil skruvas hans skyltar bort och han registerar in dom skyltarna på sin nya bil
Vid avställning återlämas också det lilla registreringspappret som han har i plånboken

Jag köpte en bil en gång som ägdes av en läkare

Bilen var när jag kom ner påställd fortfarande och den lilla handlingen hade han tappat bort då hans plånbok blev stulen

Det var inte helt lätt att få bilen avställd och avregistrerad från honom och exportregisterad/försäkrad på mig. Krävdes polisanmälan och intyg för att Zulassungstelle skulle acceptera det och avregistrera bilen

Så att bilen är avställd är snarare en fördel

Dock bör du kanske kolla att den inte varit avställd väldigt länge för bilar kan få diverse olika problem av atr inte användas.

Samt som sas innan. Den måste ha en giltig kontrollbesikning som gäller minst hela exportskyltens giltighetstid.
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Tack så hemskt mycket för era utförliga svar, jag har skrivit ut dom och tar med mig papiren ner till würst-land. Det var visst lite mer än att bara betala och åka hem igen, kan man få hjälp med avregistrering och sådant på ett Zulassungstelle?
Är bilen i trafik måste nuvarande ägaren vara med vid "avställning" på Zulassungstelle

Har han bara sitt Körkort, "Brief" och "Fahrerschein" med sig så är det inga problem

Ni kör till Zulassungstelle, skruvar av skyltarna och går in. Där ser ni till att bilen blir avställd, skattemärkena skrapas av hans gamla skyltar och "Fahrerschein" lämnas in och Briefet stämplas med avställningsinfo.

Sedan är förra ägarens del av Zulassungstelle-arbetet klart

Du tar hans Brief och hans bevis om Kontrollbesiktning "TUV eller DEKRA" och går och köper en exportförsäkring utanför hos skyltfabrikören (Schildermacher). Brukar ofta finnas flera stycken små butiker för detta utanför Zulassungstelle

Sedan går du in på Zulassungstelle och tar en köbricka för exportärenden och väntar

Där inne lämnar du fram Brief, Besiktningpapper, försäkringspapper och passet till personalen så gör dom en exportregistrering

Du får sedan en liten lapp med ditt nya exportnummer som du går till samma skyltmakare med utanför och får dina skyltar tillverkade. OBS Det skall vara skyltarna med röd kant till höger !!!!!! Gå inte på någon som påstår att dom gula är OK eller en handlare som erbjuder dig att få gula av honom

Dom gäller bara i Tyskland avseende vägskatt och försäkring. Kostar lite mindre men kan ge enorma problem. T.ex kan Danska polisen tvärvägra att du får köra in i landet på dom skyltarna eller du kan bli helt utan ersättning vid en trafikolycka

Sedan går du med dom skyltarna tillbaka till samma person på Zulassungstelle och visar skyltarna. Du behöver inte ta en ny köbricka utan går direkt fram till den personen/in på det kontoret

Då gör dom klart pappren och du betalar

Sedan skall du gå ut och sätta på skyltarna på din bil och det kommer en person ut och kollar att bilen är korrekt mot vad som står i pappren med chassinummer etc och kollar så däcken är i OK skick. Sedan sätter han på dom små klisterlapparna på varje skylt, en röd liten "plakette"

Sedan är det bara att rulla hemåt

Se till att du inte glömmer dina papper bara med pass, ny exportreghandling, briefet och försäkringspapper kvar på Zulassungstelle

Ha dom lätt tillgängliga i bilen på väg hem vid en av kontroll och ta dom med dig när du lämnar bilen tillsammans med alla nycklar (hela bilens värde sitter i pappren). Förlorar du pappren innan du registrerat in den i Sverige är du riktigt illa ute
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Tack så mycket för svaret Tallviking!!

Tur att jag kollade upp detta innan, annars hade jag bara stått och kliat mig på hakan där nere..

NU känner jag mig trygg inför detta äventyr :o)
Kul att man kan dela med sig av egna erfarenheter :-)

Glöm inte att berätta för oss hur det gick sedan !
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
De var den bästa beskrivning jag läst angående detta,Mycket bra gjort.Skulle nästan läggas in som instruktion som fler kan ta del av.

Mvh:Jonas Brinell.

It´s not speed that kills...
It´s the sudden stop at the end....
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Jag kan bara meddela att jag är hemma igen och allt gick bra, mycket stöd från bra instruktioner. Jag hade inte haft en aning om hur det funkade annars.

Har några egna reflektioner bara:

Varken ägare eller bil behöver vara med till Zulassungstelle (om säljaren litar på att du avregistrerar skyltarna, det kanske inte alla gör). Jag skruvade av skylt och tog tunnelbanan till närmaste Zulassungstelle. Avregistrering fixade jag själv - kostade dock 10 euro, hans gamla skyltar slängde jag sen. Exportskyltarna klistrade dom etiketter på utan att behöva se fordonet, kanske hade jag tur men jag tror det räcker med brief och schein för detta.
Hej

Kul att det gick bra

Tror du hade tur med ett Zulassungstelle som inte håller så hårt på reglerna. Har varit med om flera exempel där bl.a att fordonet inte funnits på plats för att kontrolleras som gjort att jag fått köra förbi Zulassungstellet efteråt för att få mina röda etiketter ditsatta

Misstänker att du var i en stor stad med mycket folk på Zulassungstellet. Det är på dom små som dom brukar hålla hårdast på reglerna

Hoppas du blev nöjd med bilen !
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Jag var på Kreuzberg mitt i Berlin, det var kaos för alla kassaapparater var trasiga så det var köer som ringlade runt på två våningar, fick köa två timmar för att kunna betala avregistrering, och sen köa igen för att betala exportavgifter - helt galet. Ett byråkratiskt dårhus kan man säga, men ändå en positiv upplevelse :o)
Har varit med om liknande i Hamburg. Rena kaoset. Fördelen med små städer är att det går fortare och det är lugnare.

2 timmar är dock nästan standard att få till allt på i proceduren.

Rekordet jag var med om var i utkanten av Mynchen där jag var klar med allt till kl 9 på morgonen och rullade norrut.

Hoppas bilen var som du hoppades i alla fall !
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Allt var till belåtenhet ;o)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.