|
|
|
|---|---|
|
Hej, skulle behöva lite tips och ev framtida råd för en 318is. Har sökt på forumet och hittat rätt mkt matnyttiga tips, men testar iaf. Ska kolla på en e30 318is (m42) -91. Enligt ägaren så går bilen tyst och fint, ingent klonkade eller tickande. Ska sitta extractorgrenrör, 2.5" system, race kat. Och diverse slitage delar bytta. Det som oroar mig lite är miltalet samt antal ägare. Bilen har rullat ca 25000mil, och har 16ägare :s Dock är den nybes. Så vad ska ja kolla extra noga på? Den har lite ytrost, men ingen allvarligt. Vad kan denna bil tänkas ligga på i värde? Tacksam för svar! | |
|
Finns en vit på powerbörsen med det kanske är den du ska titta på? Priset verkar väl vettigt +- en tusenlapp beroende på vilka överraskingar som väntar vid en närmare granskning. /L |
|
|
Hej, tack för försöket till hjälpen iaf. Dock både fel miltal samt årsmodell. Den jag ska kolla på finns inte ute på någon annons. Men man kan säga på ett ungefär värde mellan 10-15k beroende på skick med 25000mil på mätaren. Någon/några som har nåt att säga om vad jag ska kolla på, lyssna efter m.m. Mvh |
|
|
På en sådan gammal bil får man kolla det mesta, ja allt. Kolla i E30 begguiden så får du tips och råd. Jag skulle kolla om det slamrar/tickar mycket från lyftarna vilket indikerar tidigare ägares nogranhet med oljebyten. Lyssna om bakaxeln molar. glappet i drivlinan. koppling? slirar eller hugger den? Blåryker den? =högoljeförbrukning pga. dåliga ventilsäten eller kolvringar.=väj en annan bil om inte priset på bilen är 5000kr vitryker den? =hög vattenförbrukning pga. kass topppackning.=välj en annan bil om inte priset är 5000kr Läcker den olja från diffen eller motor/växellåda? =pruta Finns styrservo? läcker den? Hur trasig är förarstolen?, (finns ingen E30 med hel förarstol.) Hur känns den på vägen? vill den köra i diket när du gasar=slitna silentblock Hur rostiga är sparklådor, bromsrör och golvet under mattan i bagage och kupé? Ja listan kan göras lång... Kolla allt som man normalt kollar på en gammal bil och lycka till! hoppas du gör ett fynd för det är en riktigt trevlig bil om det inte är allt för mycket jobb på den. /L |
|
|
Tack så mkt! Återkommer med mer info om bilen imon =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.