AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.998

Vibrationer i ratten vid bromsning efter hjulbyte

Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Jag fick mina nya däck från däckonline som jag fick monterade i fredags på en av deras verkstäder. När jag åker hem märker jag att bilen känns ostadigare än innan och när jag bromsar in på motorvägsavfarten märker jag hur ratten vibrerar kraftigt och nästan vobblar!

Fälgarna har jag köpt begagnade av en skrotfirma och de sa att de skulle vara balanserade. Däckfirman säger att de har balanserat hjulen.

När jag läst på forumet i helgen så verkar det som att det kan vibrera av dåliga bromsskivor. Jag bytte bak för ett par månader sen, men fram vet jag inte hur gamla de är eftersom jag köpte bilen i oktober. Men jag tycker det känns väldigt osannolikt att de skulle pajjat under tiden hos däckverkstan...

Vad är det som kan ha hänt?
Et
65
Etnica
E46 M3 Manuell ESS VT 575 Kompressor -01
E46 M3 -02 Smg.
E46 330i sedan M-sport -02.
G31 540ix -19. Bm3 e30 Xhp.

BMW CS #6552
Har du/däckfirman kollat så det inte ska sitta centrum ringar i fälgarna? Och balansering hjälper inte om det saknas ringar.
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Fälgarna kommer från en annan E38 och är original, så jag tycker det borde klara sig utan centrumringar..

Det är de här fälgarna som jag har: Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kolla rundheten på slitbanan noga, genom att palla upp bilen, placera ett riktmärke näsa och snurra på hjulet. Vibrationer vid lätt inbromsning kommer ofta från ett glapp i framvagnen. Casterstagsbussningar, spindelleder och ev. stötdämpare är heta kandidater. Kanske var vinterdäcken mer förlåtande mot dessa vibbar då de är mjukare och du märkte det först med sommardäck.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
....placera ett riktmärke nära... skall det så klart vara!

Stoppa inget i näsan ;)
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Jag hade bilen hos Perre i Huddinge i november och fick en massa spindelleder, fjädrar, bussningar och prylar bytta över hela bilen. Därefter gjorde han en hjulinställning och efter det gick bilen som på räls. Tills jag bytte till sommarhjulen. Jag har kört kanske 500 mil sen Perre fixade bilen och visst kanske något av de gamla bussningarna eller lederna som eventuellt sitter kvar kanske har börjat bråka. Jag får väl åka till Perre igen och be honom kolla på det.

Det är ingen som tror att det kan vara något som däckfirman har klantat till sig? Så kan jag släppa det och slippa bråka med dem. Hur yttrar sig dålig balansering av hjulen?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det verkar ju vara ordning på upphängningen då. Har du kollat så att hjulbultarna är dragna?
Kolla upp om däcket "kastar" radiellt som axiellt. Axiellt kan du ju kolla kast mot fälgkanten med ett riktmärke, om det skulle vara något med anliggningsytan på fälgen mot bromsskivan t.ex.
En felaktig balansering brukar kännas i ratten vid vissa hastigheter, men utan att bromsa.
Jag brukar få vibbar från hjulen om jag slarvar med rengöringen mellan alufälg och bromsskiva, speciellt om man går från plåtfälgsmodell på vintern till alufälg på sommaren då alufälgen har större och planare anliggningsyta. Brukar putsa med stålborste eller sandpapper. Fick tipset av en däckkille en gång då jag var inne och balanserade däcken, när han monterade tillbaka dem så använde han ett stämjärn för att skrapa rent för han sa att bmw var speciellt känsliga på detta. Kan faktiskt bli ordentliga vibrationer av till synes obefintlig beläggning är min erfarenhet och det är ju enkelt att testa först inna man åker tillbaks till däcksverkstan för ombalansering.

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Om det bara vibrerar vid bromsning har det knappast med däcken att göra.. hade det handlat om dålig balansering eller orundhet så hade du märkt det vare sig du gasade, frirullade eller bromsade.
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Tack för alla svar!

Jag åker tillbaka till däckfirman i eftermiddag och ber dem kolla balanseringen och annat som kan ha med hjulen att göra. Funkar inte det får det väl bli en tur till Huddinge och hälsa på Perre igen och kika på bromsar och hjulinställning igen kanske.
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Som sagt var jag hos däckfirman igår igen för att dubbelkolla vad det är som händer. Det visade sig att fälgarna förmodligen är kassa och gör att hjulen vobblar lite i sidled när man kör. Det verkar som att två av fälgarna var hyfsade, men de två andra (som jag förstås hade fått monterade på framhjulen) var riktigt usla. De behövde upp till 75g vikter för att vara balanserade enligt maskinen, men jag fick ändå se med egna ögon att de vobblar lite fortfarande. Däckkillen sa att det var egentligen för mycket vikter.

Broms-skivorna såg schyssta ut och broms-oken såg nästan nya ut där fram, så jag tror inte det är något med brosmarna heller.

Vi bytte fram mot bakhjul på höger sida efter detta och sen körde jag hem. Bilen gick mycket bättre men fortfarande lite oroligt och med skak i ratten mellan 90->80 när jag bromsar försiktigt.

Nästa steg får bli att skifta fram och bak på vänster sida också och se ifall det blir ännu lite bättre.

Är det någon idé att jobba vikter på fälgarna alternativt lämna in dem på någon renovering eller ska jag bara åka tillbaka till den skrot där jag köpte dem och kräva pengarna tillbaka?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vikter kan ju inte rätta till en skev fälg. Det finns firmor som riktar fälgar, så det är upp till dig om de är värda en renovering. Lyssna vad det kan kosta.

AE
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Nu i helgen fick jag äntligen bytt plats på fram och bakhjul på vänster sida också efter att strulat med nyckeln till låsmuttrarna och fått köpa en ny sådan. Bilen blev mycket stabilare nu och känns som jag förväntar mig av den. Alltså borde det bara vara två av fälgarna (som båda nu sitter bak) vara dåliga.

Frågan är nu ifall det är dåligt för däcken att köra på kassa fälgar bak och måste det fixas omgående eller kan jag låta det vara till efter sommaren och lämna in fälgarna på riktning då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.