|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena! Vad gör dom vid hamnen i Halmstad? Lastar av fartyget, ställer bilarna på kö för att sedan köra upp på lastbilar? Eller är det något "mellanmoment" där? När bestäms bilens reg-nr? ///Niklas "NIKEMAN" Johansson | |
|
Fler frågor: OM det bara är "vidarebefodring" - varför tar det så långt tid? Tre veckor tar det enligt Autopartner i Linköping för bilen att ta sig från det att den kommer till hamnen tills dess att AP får hem den. Ja det kan gå snabbare vid lågsäsong typ. Varför är det så? Skandiatransport sköter transporten..... Varför köper inte Skadiatransport in en eller två långtradare till och tjänar ännu mer pengar? ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
Låter som nån längtar efter sin nya E92 ;) Som Halmstadbo borde man ha lite kunskap om vad som händer i hamnen... jag TROR att man bara lastar av bilarna från båtarna, låter dem stå en stund på en stor parkeringsplats för att sen låta dem fara vidare på lastbilar, man ser ofta biltransporter här. Sen är frågan om inte AP säger 3 veckor för att ha en marginal om nåt går fel. Så du kanske kommer få den tidigare? //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
| Tror även dom går igenom bilarna och gör nån behandling på dom.. Står alltid massa bmw:s i kö till en stor lokal.. därefter skickas dom vidare.. | |
|
"so near - but yet so far away"...... Och ja. Den har snart varit där nere i en hel vecka. Sen så snackade jag med min säljare idag och han sa att dom har 15 (!) bilar i Linköping som dom väntar in innan min ska komma upp. hmm. fan :) ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
Idag har min X3 äntligen levererats till handlaren. Den har stått i Halmstad mellan 2-3 veckor. Enligt försäljaren har de avtal på max 15 arbetsdagar innan leverans ska ske från Halmstad. Innan dess kan de inget göra. Tydligen såldes det många bilar precis innan årsskiftet. De som beställde i jan-feb behöver nog inte vänta så länge. "BMW six appeal" |
|
|
Jag beställde 24e Jan tror ja de va...... ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
Oj, då är det ju snabbt i alla fall. Jag beställde 21 dec. "BMW six appeal" |
|
|
Min erfarenhet är att man inte gör något speciellt omfattande i Halmstad. Min säljare är på tok för bra, han låg och bevakade produktionsslottarna och lyckades korta mina 13v väntetid till 6v. Detta innebar att jag fick sälja min dåvarande bil med buller och bång i förtid och när jag fick besked av min säljare när bilen hade anlänt till hamnen och att den skulle dyka upp två veckor senare hos handlaren så hade jag ingen bil alls att köra under dessa två veckor, vilket var ett problem med dagislämningar etc. Utan att på något sätt pusha, så skrev jag ett mail och undrade om bilen verkligen behövde stå där i Halmstad i 2v. Fick svar en timme senare: Nej, du kan hämta den hos oss i övermorgon... |
|
|
Soundborder: Oj det var inte illa. Inte illa alls. Troligtvis så är det mer för dom o göra just nu eller nått. Jag vet att Janne (min säljare på AP) försöker o hjälpa mig så gott det går...!! Bara det att det är en sån låång väntan när man bara vill HA hem den där "jävla bilfan" :) ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
Hej i Halmstad så går dem igenom hela bilen om det är rätt utrusning,skarvar ,motorn,lack och så vidare det är det ända kontroll som görs innan vi får den, ÅF tvättar den bara så är det klart. |
|
| Jobbar på VW/Audi ÅF och det som händer i Halmstad med våra bilar är att de avvaxas/skyddsfilm tas bort samt att de tankas med 10 liter bränsle. Brukar ta max ett par tre dagar innan den körs upp på lastbilen. Är det en bil som det är lite extra bråttom med så brukar jag ringa till hamnen och "panikmärka" den när jag vet att den är på väg dit på båten. | |
| Jag väntar på en bil som enligt handlaren befinner sig på båten på väg till Halmstad just nu. Utlovad leverans till handlaren på torsdag och till mig på tisdag då "min" säljare är ledig fredag tom måndag. Får se om dom håller det tidsschemat... | |
|
Saxat från : Länk : "I Halmstad erbjuder vi ett komplett utbud av verkstadstjänster. Allt från avvaxning och funktionskontroll (PDI) till svensk anpassning och montage av extrautrustning. Verkstadservice Funktionskontroll (PDI= Pre Delivery Inspection) Avvaxning, polering, plåtarbeten och lackering Anpassning till Sv Standard Halvljusautomatik, strålkastarspolare, värmesitsar, flak- och skåpbeklädnad Montage av extrautrustning Radio, motorvärmare, drag m m Registreringsbesiktning" Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jag jobbar på en konkurrerande anläggning i Malmö och det vi gör med bilarna är först när de lossats från båten så gås de genom efter skador utvändigt kollas att chassienr mm är rätt (vilket sen kontrolleras varje gång ny person/station får bilen) sen tankas det på ett par liter bränsle, bilen blir med skyddsvax/skyddsfilm lite olika vad som sitter på halvljusautomatik och diverse andra försvenskningar monteras lite olika beroende på märke/modell. en del bilar rostskyddas sen kollas det att allting är som det ska diverse papper skrivs svenska service/instruktionsböcker mm läggs i gummimattor/tygmattor läggs i ett antal klistermärken sätts på rutor och i motorrummet sen ställs den ut för vidare transport. detta var i korta drag där finns vissa bilar som byggs om mycket för att bli godkända i Sverige med stötfångare mm vissa bilar kör vi och väger på stadsvågen och sen kommer en kille från bilprovningen och besiktigar bilarna. men de flesta bilarna är helbilsgodkända och behöver inte individuell besiktning. mvh kim |
|
Angeleyes |
Verkar vara några stycken här som väntar på sina bilar. Min bil har också stått i Halmstad ett tag nu. Jag pratade med ÅF i dag och han sa att de 'har problem med logistiken'. Börjar bli riktigt otålig nu:( |
|
Någon som vet om man kan åka ner till Hamnen o hämta bilfan? Ledig nu i två dar nämligen :D ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
Angeleyes |
Nikeman: Haha! Har redan försökt med de...men det får man tydligen inte:( Ska vi åka dit och tukta dom lite;)? Var har du köpt din bil Nikeman? |
|
Autopartner i Linköping..... Jättebra serivce, trevliga säljare och bra support. Jag tror mig även veta att inte denna "försening" är deras fel. Men man lääängtar ju så innihelvete efter bilen så någon syndabock måste man ju ha =) Du då? ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
Jag var på ett möte med några BMW-återförsäljare förra veckan och fick då höra av flera att de är bekymrade över försenade leveranser. Inget de som ÅF kan göra något åt tyvärr... Som ÅF kan man i vissa undantagsfall få komma in på området i Halmstad och hämta bilen själv, gjorde det med en 535d i somras. /Masten Gör mig glad, besök min blogg! Länk |
|
Angeleyes |
Theanders Bil i Lund...har blivit overkligt väl bemött hos verkstaden i alla år, så det föll sig naturligt att handla bil av dem. Till min stora besvikelse kan jag inte säga detsamma om säljavdelningen! Mycket trevligt bemötande innan beställning, och fullständigt oengagerad efter underskrift! Jag hoppas innerligt att bilen kommer innan helgen...man är ju såå sugen nu:) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.