|
|
|
|---|---|
|
Nu behöver jag kylsystemexpert på E39, dr. Hassos utlåtande. Jo, av någon oförklarlig anledning fick jag för mig att tömma kylare, skulle byta fläktrem. Jag var snurrig igår. Frid o fröjd, fyllde o luftade systemet i säkert 1,5h. Nu till bekymret: Om man har mellanvärme, dvs. 20-25 °C på, pulsar det i slangarna, även till o från kyl. Om man rycker kontakten till värmeventilerna eller har full värme på, så går det utan pulsationer. Frågan är om det bara kommit luft i de, eller ska jag byta till nya? För ca. 1200 spänn enligt bild 6 Länk orkar jag inte skruva isär o smörja de... Har annan att lägga tid på, men kan det vara luft? Tack på förhand för ev. svar! Mvh: Zoltan | |
|
Ingen nobel kylexpert? Kan nämna att jag har kört mer än 6 mil idag med full värme + max fläkt. Fortfarande pulsar det när man ställer i Autoläge och 21 °C. Får ringa BJ o kolla om de har dessa magnetventiler hemma imorgon. Mvh: Zoltan |
|
|
Jag tror du har luft i systemet.Vet att jag krånglade med en 735a för att tag sen som small i slangarna.Har du luftat i backe? Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Jag har luftat enligt Hassos tips, men fick ett annorlunda luftningstips av Bosse på Bayerische (BJ Bilservice). Ska prova det när motorn blivit kall, återkommer. Mvh: Zoltan |
|
|
Jävla piss, pallar inte med bilstrul just nu! Har luftat till förbannelse, men det pulsar ändå. Suck! Slangarna sväller korta ögonblick i samband med värmeventilernas klick, det kan väl inte vara så? Stått i backe, MED domkraft, bilfan lutade över 30°! Varvat o kört minst 15 mil med full värme. Sen såg jag att kylet börjar bli bananas, suck x 2! Håller inte biljäveln mer än 15000 mil? Skandal, dessa moderna skapelser, piss. Riktigt sur är jag, förbannande ingenjörer :) Mvh: Zoltan |
|
|
Intressant fall. Jag kan inte förstå riktigt varför det skulle pulsa och svälla i slangarna i takt med värmeventilerna. Hela kanal och rörsystemet i motorn, kylare mot motorblock och motorblock mot kupévärmare är öppet i ena "änden" så att säga, det är endast cirkulationen som man öppnar/stänger i värmeventiler resp motorns termostat. Det är därmed samma tryck i systemet, överallt och alltid. Det kan kännas en liten förändring när cirkulationen öppnar stänger, men värmeventilerna närmast "vibrerar" med realtivt hög frekvens när de reglerar, dvs när värmen är uppe i nivå med inställning på klimapanelen osv. Återstår om det är större "luftbubblor" som cirkulerar runt med de borde ju försvinna direkt när de når de övre delarna där luftskruvarna sitter osv, och när dessa öppnas. FP |
|
|
Det verkar helt otroligt. Luftningsskruvarna har jag öppnat en hiskelig massa gånger nu, GARANTERAT bara vätska som kommer ut där. Jag tog en BOSCH värmeventil från en Volvo Lastvagns-HVAC idag, anslöt den till 27V och studerade den lite. Det är ju en kona som rör sig 8-10mm, fullt öppen eller helt stängd. Bosse på BJ bil yrkade på luft, likaså BMW i Mölndal, de menar att det är luft i systemet. Mycket skumt. 523:an med *TU motorn gör inte alls så, men den har restvärme ( till skillnad mo t 525:an ). Jag ska be de på BJ kika på den imorrn, sen blir det att beställa ny kylare (den är svälld i botten ), vattenpump och termostat. Där rök helg med barn o ny altanräcke, suck vad jag är less... Mvh: Zoltan |
|
|
Jepp, stämmer med värmeventilerna, pendlar hela tiden mellan fullt öppen och stängd. Restvärmen påverkar inte funktionen när motorn är igång, denna funktionen arbetar bara vid stillastående. Du kanske har en liten läcka nånstans, då går det in luft där varje gång motorn stannas och svalnar. I vissa fall kan gummidetaljer, slangar osv funka som backventiler, luft in vid kall motor när det blir lite undertryck i systemet men ingen läcka ut när det blir tryck, därför kanske läckan inte syns osv. FP |
|
|
Bara en tanke du har inte skiftat slangarna? så det går bakvägen. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Tack för tips hittils! Nej, allt är rätt monterat, har bett Jimmy på BJ titta på fenomenet, han har ALDRIG sett nåt liknande. Men, han hade en teori om att det kanske låg nåt i systemet som täpper lite som ett membran och det släpper på högre flöde såfort värmeventilerna öppnar. Jag har beställt nytt kyl, pump o termostat, så det blir att riva bilfan i helgen o spola systemet o byta delar. Ska inspektera ventilerna o exp.kärlet också, + elvattenpumpen som sitter längst ned på kylkåpan. Mvh: Zoltan |
|
|
Nu mina vänner, upptäckte jag nåt lugnande :) Kollade farsans 520 (M54) och den gör likadant, fullservad på BMW med 8000 mil på mätaren och orört kylsystem! Min 523:a med M52TU (99:a) gör likadant, dock vid lägre tempinställning på panelen - 18° istället för 21°! Det är korta pulser som förmodligen är bara flödesvariationer när värmeventilerna stänger till i korta slag (de är öppna annars i spänningslöst tillstånd) Vad jag däremot har dåliga erfarenheter av, är att vi har kört något tuffare tryckpulstester på kylslangar till ett visst svenskt bilmärke, med mycket varierande resultat! Många Svenssons som åker runt idag o väntar på att får fötterna skållade! Bilarna var redan i produktion! Hursomhelst, gå gärna ut o känn på era M54:or, men motorn måste vara rätt varm, dock behöver termostaten inte öppna. Kom gärna med resultat! 525:an får ändå nytt kyl mm. till helgen! Mvh: Zoltan |
|
|
FYI Har bytt kyl, pump o termostat, spolat systemet, inspekterat värmeventilerna. Det pulsar ändå, det ska nog vara så (se inlägg ovan)! Det är flödesvariatoner pga. ventilernas relativt snabba "ÖPPNA-STÄNG" aktiviteter. Annars kan jag meddela att kylet var ganska sunkigt, vattenpumpen glappade o termostatens packning allmänt sliten, vid 15000 mil. Smidigt att byta, tog ca. 5-6h med ett par pilsner o gungning av ungar pauser! Mvh: Zoltan |
|
|
Förresten, glömde upplysa om en sak: Kylaren kom från Nissens i Danmark, OEM kvalitet. Jättefin! Förutom att fläktkåpan passar in helt 100%! En liten övervikt svets på högra sidan på kylarens sidotank (inte exp. kärlet!) gör att kåpan går inte ner riktigt, så att man får pressa i plaststiftet med lite våld! Ett jävla lirkande blev det! Jag tror att risk finns att dessa kylare kan köpas även på BMW, men vet ej. Bra att veta... Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Hej ! Har också observerat detta på min bil men jag har aldrig brytt mig om det. Så det skall nog vara så. 523iAT-00 |
|
|
Lite märkligt att varken BMW Möndal eller BJ bilservice hade koll på detta. Säger en del om BMW verkstad i.a.f.! Tvivlar dock inte på BJ:s kunskaper, kan vara så enkelt att de inte tänkt på det bara... Märkligt dock. Mvh: Zoltan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.