|
|
|
|---|---|
| Nu har jag suttit i en vecka och tittat/sökt här på forumet vad det är som låter. Men alla skriver att det är normalt. Pratade med Lundhs bil i avesta och dom sa också att det är helt normalt med morrande tomgång. Det är tryckstötar i vanosen som blir av oljan sa Jerry lundh. Vet att han vet vad han pratar om eftersom han tävlat i bmw meckning i munchen och vann. Min M5:a har allltid haft Castrol TWS och är helt full servad. Så jag undrar vad fan det är som ljudet kommer ifrån ? Vet att det inte gör något men det måste gå att få bort. Bara man ökar varet på tomgång met 100-200varv så försvinner ljudet. Så det måste vara väldigt enkelt att fixa ? Vet att det sitter en himla massa o-ringar inne i vanosen kan det inte vara så att någon av dom som läcker lite ? Som tex gör att någon ventil inte orkar riktigt på tomgång ? Verkar iaf bero på oljetrycket blir inte tillräckligt på tomgången. Finns det någon som kommit fram till vad det igentligen är som låter skriv gärna här så vi kan få ett slut på alla vanos trådar. | |
|
Har läst en tråd som jag nu inte hittar om en ventil i vanosen som kan renoveras? Här en annan tråd om ventilen: Länk "Vissa bilar av tidigare årsmodeller kan ha kompletterats med den ombyggnad ,med backventil/pump (tryckackumolatoravstängsningsventil) som -01 har som standard. Detta gällde som "garanti" i 36 månader/10.000 mil fram till dec 2003. Men kunden måste säkert ha klagat för att få det ombyggt. En rasslande Vanos från start beror på att justeringscylindern töms på olja när man stänger av motorn, Vanosen använder motorns oljetryck var att skapa den mekaniska vridningen av kamaxeln. Men det är inget som påverkar motoreffekten eller hållbarheten utan är ett "skönhetsfel"" "///MVH Hasso" |
|
|
Länk Länk Mvh |
|
| Det konstiga är att det verkar vara väldigt många som har ljudet från vanosen, men ingen har fått bort det ? eller är det folk som fått bort ljudet men inte skrivet om det ? | |
|
Hej! bmwluthman: Har samma ljudet i min m3 3.0 -94. Har haft stora planer på att byta vanos växellådan, men frågan jag ställer mig: är det verkligen värt ca 20 000:- bara för att få bort ljudet. påverkar ju inte motorn på något sätt. jag orkar inte bry mig om ljudet längre utan jag höjjer stereon ett snäpp ;) . Va vad dem sa till mig på rigo då det är helt normalt tydligen. Snacka om att det är svårt att hitta en bmw m bil som är knäpptyst i vanosen. Och dem som har det kommer med all säkerhet få ljudet inom ett par 1000 mil. Konstruktions fel måste det ju vara iallafall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.