AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.529

vinge till e39 touring

_m
274
_martin_
BMW 523iA LCI M-Sport Touring -07
Någon som har monterat en vinge på en E39 touring? Vart har ni köpt den isåfall? Lägg gärna ut några bilder på bilen.. Funderar på att köpa den som finns på BMW mén vill gärna se lite bilder innan jag handlar!

/Mvh martin

//BMW
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Annan tråd: Länk

Ser ut så här på Hassos bil: Länk

_m
274
_martin_
Tackar för länken..tror att jag ska kosta på mig en sån där! Är ju riktigt stor skilland på bilen trots att den är så liten ;)!!

/martin

//BMW
_m
274
_martin_
Är det svårt att montera en sån där orginal vinge? Hur blir det med öppningsbara rutan bak..tar den i vingen??

/martin

//BMW
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Inga problem, limmas med medföljande vindruteklister sitter som berg.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
_m
274
_martin_
Ok..sitter med lim bara alltså! Låter ju klent men litar på dig Hasso! Ska det tas bort någon del som sitter där orginal eller limmas det bara på ??

/Martin

//BMW
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Finns även två skruvar med om man vill borra hål i luckan, jag använde inte ett annat rutlim än det som var med då det var i tryckspruta och lite smidigar att applicera. Saker o ting brukar heller gå sönder än att nått lossnar.
Nej man tar inte bort nått. Finnes en monteringsanvisning, men den följer inte med utan den få man begära att som skriver hos BMW.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Håller med om att det är snyggt med en sån där vinge, men har den nån praktisk funktion?
Jag upplever att min bil skitar ner sig rätt mycket på aktern och undrar alltså om vingen motverkar det. Det ser inte ut som den leder ner en luftström över bakluckan som de där eftermarknadsprodukterna i mörktonad plast som var populära för ett antal år sen.

Ska få min baklucka bytt på rostskyddsgarantin om en månad, man kanske skulle lägga till en vinge och få den lackad samtidigt. Borde bli lite billigare än att lämna in den separat.

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
_m
274
_martin_
Vet inte om den har någon nytta, har läst lite och det verkar inte vara till så stor nytta enligt andra..men snyggt ;)! Ska du ändå göra det andra så är det väl inte så mycket att fundera på!

/Martin

//BMW
_m
274
_martin_
Hasso: Är det detta samma vinge som orginal? Ser ganska snarlik ut tyckte jag??

/Martin

//BMW
_m
274
_martin_
Glömde länken..

Länk

/martin

//BMW
Er
216
Erik N
Jaha Martin, då har du hetsat mig till att köpa nå't jag inte alls behövde! ;-)
Tänkte att jag skulle kunna motivera inköpet för mig själv med att den hade en praktisk funktion, men det var tydligen inte så... När jag nu köpt en bil med sportchassi och 17"-hjul så har ju redan fåfängan fått gå ut över förståndet....

Ska få den målad för 200 kr (!) i samband med bytet av baklucka, så då var det inte så mycket att fundera på. Vingen skulle jag få ge 2330 kr för.

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
be
96
bembara
325coupe-93
525d F11 2011
Här hardu en för 1700
Länk
_m
274
_martin_
Frågan är om dom är lika?? Tyckte den såg lite liten ut den för 1690:-..bara synvilla kanske?

Erik N: Sätt in lite bilder när du fått dit den! Är det dax snart??

/Martin

//BMW
Er
216
Erik N
Den 12 maj har jag tid för service och byte av baklucka, tanken var väl att jag skulle få på vingen helgen efter det.
Nu har det dock dykt upp en sak..... :-( När jag putsade lite på bilen i helgen upptäckte jag att framdörrarna snart ramlar av också!
Börjar man längst ner längst bak på dörrarna och följer skarven 30-40 cm uppåt finns en mängd små rostblåsor. Jag ska nu kontakta verkstan och höra hur vi ska göra. Känns ju bättre om allt blir lackat samtidigt, så kanske man slipper en trefärgad bil iaf...

Lite OT: Innan jag köpte denna bil åkte jag MB i 20 år, men de har ju sånna problem med rosten... Förstår inte hur jag i min enfald kunde tro att BMW skulle vara bättre. Förutom rosten har jag på ett år och 3000 mil bytt en insprutare, kamlägesgivare och flexslangar på avgassystemet.
När jag köpte bilen hade den gått 9500 mil och med en ägare i Tyskland, servicebok och kvitton på service samt koll av mätarställning på verkstad är jag rätt säker på att miltalet stämmer.
En trevlig bil att köra och åka i, men kvaliteten räcker inte till.

Var för övrigt på studiebesök i Torslanda idag och fick provköra en massa bilar, en del känns riktigt bra. Kanske inte de snyggaste och roligaste bilarna, men de verkar iaf klara att göra rostskydd för vårt klimat.
Tyskarna verkar skita fullständigt i en liten marknad i norra Europa, hörde idag att även Audi har problem med rost nu. Synd på många fina bilar.

Kanske blir en ändå rätt fräsch nyservad bil med en massa ny plåt och ny vinge till salu framåt sommaren....

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
_m
274
_martin_
Har små små rost fläckar på min -03 också under dörrrkant samt under bakluckan! Hur lång är rost skydds garantin på BMW? Kanskle finns en chans att dom tar min också då? Den har gått ca 11 300 mil nu om det har någon betydelse!?

/Martin

//BMW
Er
216
Erik N
Mer OT:
Garantin är sex år, vad jag förstår spelar inte miltalet någon roll. Vad jag förstår krävs att bilen är servad på auktioriserad verkstad enligt serviceboken.
Någon har även sagt mig att de även kollar så att mätarställning är korrekt, om den är tillbakaskruvad är det ju troligt att servicen inte skötts.
Har inte fått bekräftat att det stämmer, men är det så känns det som en kvittens på att man köpt en bil som inte är skruvad.

Autowåx i Karlstad har varit mycket tillmötesgående, blåsan på bakluckan anmälde jag i fjol sommar. Ringde idag och beskrev blåsorna på dörrarna, nu är den inbokad för byte av både dörrar och baklucka v.22.
Frågan är bara hur det kommer att se ut efter lack, måste man lacka även bakdörrar och skärmar för att inte få skillnad tro?

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Rostskyddsgarantin är på 6 år och räknas från den dagen bilen var i trafik första gången. Jag har själv utnyttjat garantin tre gånger och vid ett tillfälle ville dom se serviceboken. Tror inte dom kan kräva att bilen är servad på auktoriserad verkstad men däremot så ska service och kontroller vara gjorda.

Det är möjligt att dom gör en milkoll men då är det enbart den enklare varianten att mätarna i bilen stämmer med varandra och med denna metod så fångar dom väldigt få skruvade bilar. Att dom skulle lägga mer tid på att beställa utdrag ut service och garantihistorik samt ringa verkstäder i t ex Tyskland kan man nog räkna med att dom inte gör. Här Länk är ju en skruvad E39 som blivit rostlagad på garantin.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.