|
|
|
|---|---|
| Enkel fundering, kan jag montera en topp från en -96 523 på min -94 525 motor som (Murphy låter aldrig vänta på sig) har kokat ihjäl sitt nuvarande topplock? Om det inte är en omöjlighet, bör jag räkna med förbättringar eller försämringar av prestanda? | |
|
Du måste ta reda på om toppen från en M52 verkligen har samma kanaler för kylvattnet och oljan och om kamkedjan måste ändras, för att passa på ett M50 block... det verkar vara ett oerhört tidsödande jobb. Men det kanske är bolt on? Får du M52 toppen billigt/gratis? Är det därför du funderar på transplantation? Mvh |
|
|
Teorin som jag och kompisen med toppen har är att det är bolt on. Min fundering hade väl mest att göra med huruvida det är annorlunda förbränningsrum eller liknande som skulle sänka eller höja kompressionen. BMW är inget jag lagt tid och ork på att lära mig utantill då det är min bruksbil och därmed nåt jag bara jobbat med å yrkets vägnar. Toppen i fråga är nyrenoverad och jag får den till ett, milt uttryckt, förmånligt pris. Så det handlar helt enkelt om att det går fortare att montera en färdig topp än att vänta på att få den gamla toppen ev. svetsad och planad om den ens går att rädda för en rimlig peng. |
|
|
Den gamla toppen lönar sig knappast att rädda, det kan ju dyka upp dolda fel efter en renovering. Däremot så tycker jag att du ska få av den gamla toppen och ta med dig den när du ska åka och titta på M52 toppen, då kan du ju jämföra och direkt se om det skiljer sig oerhört mycket i kanaler och kamdrevens placering... Mvh |
|
| Borde det inte räcka med att ta jämföra topplocks packningarna? Lägga dem ovanpå varandra, då syns ju om hålbilden för kylkanalerna är samma för båda topparna... Verkar vara enklare än att jämföra topparna sida vid sida... Eller? :) /Erik | |
|
Du ser inte om kamdreven verkar ligga på rätt avstånd med en topp-packning... ;) Mvh |
|
|
Men ingen har prövat detta tidigare alltså? Alltid kul att vara först med nåt iofs. Haha! Hursomhelst, okulärjämförelse av 523-topp och packningen är utförd sen länge och verkar stämma. Kamdrevslägen skall kollas senare idag när jag fått lös den defekta toppen men jag är inte direkt orolig där heller. Får för mig att BMW precis som alla andra i bilbyggarbranschen är ekonomiska och därmed har förändrat ett vinnande (nåja, kanske inte med tanke på hur många skeva topplock jag sett genom åren) koncept så lite som möjligt är. Det är bara att hålla tummarna, målsättningen är att bilen skall vara körduglig på söndag om man inte tappat ackordet i kroppen helt... |
|
| Ska bara uppdatera om läget. Jag kan nu besvara min egen fråga. 523 toppen är exakt samma som den äldre toppen på min 525 förutom på en mycket irriterande detalj. Den äldre toppen har två givare inskruvade på insugssidan men den nyare toppen har bara en enda. Bortsett från det är måtten identiska, alla bultar passar osv. Dock ids jag inte chansa på att börja borra och gänga i den nyare toppen utan den gamla toppen är inlämnad på svetsning av sprickor plus helrenovering och planing. Tack och lov har man kontakter på rätt ställen så det kostar inte en arm och ett ben när jag gör allt utom maskinbearbetningen själv. Förhoppningsvis får jag en fräsch topp imorgon kväll så jag får sätta ihop bilen igen under helgen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.