AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.369

M-paketet till 1-serien, spårigt?

Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Hej,

Som rubriken lyder, ni som har M-paketet till 1-serien med hjul M dubbeleker 207 hur upplever ni vägegenskaperna med dessa hjul?

Hur är komforten?

Mvh
Kristoffer

Bilen =)
Länk
BCR
Det som påverkar vägegenskaperna absolut mest negativt är om du får bilen levererad med sk. run flat däck ("punkteringssäkra") från fabriken.

Kolla med din säljare vilka däck det kommer att sitta på din bil.

/Håkan
OO=00=OO
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Det vi har upplevt är att det rätt lätt slår igenom, särskilt bak, eftersom det blir rätt kort fjädringsväg med M-paket.

Förutom det så är väghållningen mycket bra. Vi skulle iaf inte vilja ha hårdare fjädring på en gatbil.
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Men om ni hade fått välja så hade ni inte valt bort M-paketet pga att bilen ev spårar?

Många säger att runflat däcken inte är bra MEN oftast är det folk härifrån forumet som antagligen kan och kör mer bil än vad min sambo gör. Är det inte lite så också att man får titta på vad man utgår ifrån tex skillnaden mellan nuvarande bil Compact-94 kommer att blir ganska stor ändå...=)

Bilen =)
Länk
So
134
Soundborder
325dM e93 -09
120dM e87 -07
Jag har tidigare haft 5-serie och 3-serie i M-sportutförande och kan bara säga att 1-serien i M-sportutförande är imponerande. Jag har run-flat, men de är nog av senaste sort, absolut ingen spårighet, inget däcksbuller att tala om heller. Tycker inte att fjädringen är onödigtr hård heller, fast jag tror att passagerare upplever det annorlunda, som inte har en ratt att hålla sig i....
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Fjädringsvägen bak på 1-serien ÄR kort, och ännu kortare blir den med M-technikchassi. Inget problem vid körning på hyggligt släta vägar med lätt last, men tjälskottsvägar i Norrland med fullastad bil blir lite mer än fjädringen kan svälja - när jag åkte 120d fick jag beska kommentarer av baksätespassagerare om bucklor i taket....
Beträffande Run Flat-däckens 'spårighet' är dom ganska OK när dom är nya, men slitna RFT-däck är en mardröm på spårig väg. Tyvärr vägrar BMW hårdnackat att leverera 1- och 3-seriebilar med annat än de undermåliga RFT-däcken, så vill man ha fullgoda däck får man skaffa dom vid sidan om. Själv beställde jag min 320d med plåtfälgar, som kom till användning som vinterdäcksfälgar. Sommardäck - icke-RFT sklart! - på snygga fälgar köpte jag via annons här på Autopower.
Compact; Ska flickvännen få glida runt i en spreulans ny bimmer samtidigt som du kör runt i en -99:a!? Tycker du är värd en z4 coupé för att matcha bilparken... =)
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Jag tycker komforten är alldeles utmärkt på 1:an med M-pkt och 18" M208 på, fjädringsvägen är inget att klaga på heller. Spårigt? Inte ett smack.
Märk väl, detta gäller tjälskottspinade norrlandsvägar och isbeläggning à la kulram, söderöver måste det ju vara som att flyta omkring i vispgrädde.

Men då har jag ju förvisso tidigare fraktat runt familjen i en banpreppad Porsche 964 som åretruntbil så vi är kanske härdade ;)

Det enda man får se upp med är inverserade länsmansryggar (gropar tvärsöver vägen), såna bör man ta det lite lugnt över. Fast ettan är trots allt bättre än 964:an, då fick man vara orolig för att fronten slog i backen.
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
tvesovla: He he ja det hade suttit fint med Z4 coupe...=) men väntar till nästa år då det ev blir en svart 330 touring. Min sambos chef har erbjudit mig att köpa den...=)

M-paketet är nu tillagt...

NICE!
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
...skulle vara: Min sambos chef har erbjudit mig ett riktigt bra pris på sin svarat 330 touring..=)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.