AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.000

Kupéfläktsbyte E34, hur?

co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Som sagt, måste byta kupéfläkt på min kära 535'a och frågan är då om man kan komma åt den ifrån motorrummet, eller måste man riva ut hela värmepaketet från kupé-sidan?

Freude am fahren
Visa användare
ProPro-medlem
13.411
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Man byter den från motorrummet. Se nedan för lite info (handlar egentligen om att byta vindrutetorkarmekanism men för att göra det måste man riva bort kupefläkten först).

Länk
Länk
Länk
Det är klart bökigt anser jag, iaf på 535an. Tålamod och tid är viktigt enligt min mening. Det finns inte mycket plats över om man vill få ner/ut fläkten hel.

Dock när jag diskuterade detta tidigare så ansåg en del att det var ett enkelt jobb som gick snabbt (ca 30min) och då gällde det egentligen byte av torkarmekanismen om jag minns rätt. Jag har meckat med mycket genom åren men har tydligen tummen mitt i handen enligt vissa, hehe. ;)

Bara att få lös de nedersta skruvarna till plåten som täcker allt (och där expansionskärlet sitter fast) tyckte jag var klart bökigt (iaf innan jag hittade min slangklämmemejsel, underlättar väldigt). En grov och central kabelstam går också mitt över och måste föras undan utan skador. Jag fick även tillverka ett specialverktyg för att på ett säkert sätt kunna ta loss klämman som håller fläktmotorn (ett spik som böjdes i lite olika vinklar).

Jag har egentligen meckat mest med BMWs motorcyklar tidigare och då vill man inte få en enda repa på sakerna och alla skruvar/slangar/lister osv ska vara i perfekt skick. Kanske den "sjukan" som drabbade mig vid detta jobbet.

Lycka till iaf!

Rasmus
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Hej och tack för era svar!

Då kan man slå två flugor i en smäll :-), behöver även fixa torkarmekanismen.
Hur vet man vilken fläktmotor man har, VALEO/Siemens/Behr? Det verkar inte gå att få fram via chassienumret iallafall.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.