AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.910

Köpa gamla bilar av försvaret, går det?

Har suttit och letat nu på nätet och det verkar som att det ibland anordnas auktioner där man får möjlighet att köpa gamla bilar/terrängbilar/traktorer m.m som blivit brukade av försvaret.
Hittar dock ingen information om det ska bli fler auktioner/utförsäljningar eller att man verkligen får köpa personbilar av dom som man sen kan registrera in oxh använda.
Är det någon som vet mer om detta får ni gärna ge mig information.

Mu
616
Mustang

540iat -94
Tror de är så att de bara säljs i stora potter och då till stora företag som måste vara godkända att handla med krigsmaterial. Våra fantastiska lagstiftare har ordnat det så att vanligt folk ej ska kunna få något gott av den kakan heller....
Det ska väll gå tror att det brukar vara auktioner på KVD ganska ofta som ska innehålla sånna fordon ta och kika där.

When batman takes a vacation he does the Gumball
Hm, ja stämmer att kvd hade en del. Men där var mestadels gammalt skräp...handdukar, sängar osv.
En gammal 745a(volvo då alltså) hade dom också.
Tycker det borde finnas nåt där dom auktionerade ut gamla militära personbilar i dussintals, dom har ju ändå några stycken. Och dom måste ju gå någonstans när allt läggs ner efter hand.

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
När jag gjorde lumpen så sa de att den möjligheten numer var borta. Att köpa traktorer, terrängbil 11,13,30,40 o.s.v inte längre gick utan när ett regemente las ner så gick deras fordonspark till ett annat regemente och det som inte behövdes gick till skrot. Även om fordonet var i princip nytt...
Detta är bara hörsägen från några befäl, sant eller inte vet jag ej.

///BMW - Was sonst!
Varför vill du ha en personbil som har gjort militärtjänst? Jag kommer mycket väl ihåg vilket liv dom bilarna som vi hade tillgång till i lumpen levde och en sådan bil skulle jag inte vilja ha.
Personbilarna leasas som vilken annan firma som helst. Dom 240 och 740 som finns kvar körs nog tills dom rasar ihop. Jag har också svårt att se charmen med en gammal bruksbil från kronan.

Annars har dom både prima skidor och cyklar...

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Alla terrängbilar och liknande specialfordon klassas som krigsmateriel tyvärr och får därför bara säljas till företag som licensierats för sådan materiel.

FMV har högkvarterets uppdrag att sälja av all överbliven materiel och dom säljs enbart i stora partier till internationella specialföretag

Vissa har skänkts till andra statliga myndigheter som t.ex bandvagnar, elgeneratorer etc.

I mycket sällsynta fall har fordon kunnat säljas via t.ex KVD.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Förr sålde ÖB i Arboga fd personbilar från militären o andra statliga verk.
För övrigt passerade jag en åker med fd militära terrängfordon några mil söder om Pålsboda på riksväg 51 får ett par veckor sedan.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
fordonskammaren vi öb i solna sålde en del fordon förut.
Här kan ni läsa mer om pågående försäljningar från FMV

Länk
Mmm, det skulle vara en båt då.

Cocktailparty med Maximilian Coopers anhang och åka vattenskidor samtidigt...=))

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Gammal norsk byggd patrullbåt utan huvudsnurror nja hade det varit robotbåtarna ( fd MTB typ Spica II) så hade ju läget varit ett annat för det är 43 meter riktig sportbåt det... 3 gasturbiner ( +2 hjälp) som eldar rakt ut i akterspegeln vid full gas... ca 13 000 hp suger igenom 70 m3/s vid full gas och gjorde "ca 40 knop" det är nåt att k åka vatten skidor efter det....

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
FredricF
Vem vill ha en 245a? Hellre då ett femtio-pack kanonbandvagnar Länk . Det enda kruxet är att man måste ha ett eget land, men vem skall säga att man inte har det när man har 50 stridsvagnar att använda i diskussionen (låt vara låtsas-stridsvagnar men i alla fall).

/Fredric
Ja, nu hade jag inte tänkt mig att köpa en bil o ha som finbil utan mer som slit o släng bil så man kan va rädd om den andre.
Finns mycket sönderkört skit inom försvaret men det gör det på blocket.se också. Tänkte mest om man kunde få tag på en billig bil som inte är lastgammal.
Verkar ju dock som att jag får lägga ner min tanke eftersom bara företag får köpa bilar, för det är väl inte vilket företag som helst som får göra det?

Dom få personbilar som inte skrotats efter att totalt körts i botten av beväringar säljs till privatpersoner på bl.a KVD

Det är enbart terrängfordon och stridsfordon som bara säljs till licensierade företag

Jag tror att försvaret numera leasar mycket av sina personbilar (även dom som är mil-registrerade) så då är det leasingbolagen som senare säljer dom vidare efter leasingperioden slut
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.