AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.756

Hur lossa sönderskruvad skruv?

Jag skulle fixa takluckan mha Länk . Jag kommer så långt som Länk där jag skall lossa 2 st torx skruvar i ett trångt ställe. Jag lyckas skruva sönder båda två eftersom dessa satt så f*rbannat hårt. Alltså har jag nu 2 st torxskruvar som jag inte har något grepp i att ta loss. Hur får jag bort dessa skruvar nu? Tips?
li
38
lilla_sexan
E46 325i Sedan -01
F30 320d -12
Finns väl inte så mycket mer att göra än att borra ur dem. Det stod på sidan att det ev. är T-20-skalle på skruvarna, så en gissning borde vara, ptja, M4-gäng? Ta bara en borr en dimension större än skruven, en 4,5mm eller 5mm borr och borra bort skallen.

Borra bara så långt så att skallen lossnar (med lite våld :), du vill ha kvar så mycket av skruven som möjligt, för du får skruva ur resterna med en tång.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Eller så slipar du ett spår i skruven. En Dremel med förlängare borde kunna komma åt även då det är trångt. Sen skruvar du ur den med spårskruvmejsel.

///BMW - Was sonst!
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Eller så kletar du på Diamond grip och skruvar ur den som om den vore ny..
lilla_sexan: Jag vet inte om det funkar då skruven är i botten nu och om jag borrar bort huvudet så kommer jag inte åt med tång.. Denna metod kräver väl att skruven sticker ut åtm. en liten bit?

JohanE: Skulle kanske funka, om jag ägde en dremel förstås :) Kanske man borde inhandla en, kommer väl ändå till användning lite nu som då.

DuNegro: googlade på Diamond Grip och hittade Scantech som marknadsförde detta medel, men webshoppen var inte tillgänglig.

Tack ska ni ha för alla svaren! Men hjälper inte så mycket iaf i nuläget. Kanske man borde kika på en dremel..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.