AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.147

Besiktningen av en Primera

am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Måste skriva av mej lite.
Körde min faderns precious Nissan Primera till besiktningen i torsdags. Svensksåld oo:a med ca 12 000mil på mätaren. Jättefin bil som gör det den ska på sitt område. Nu till det sura och som man blir lite förbannad över:
Bilen berömdes för sin "finhet", underredet likaså. Den fick anmärkningen att högra bromsljuset ej fungerade. Eftersom jag vet att den funkar gick jag fram o slog lite lätt på den så börjar den funka.
Inte mer med det. Han godkände det men efter att det inte kom upp fler fel på bilen tyckte han att vänstra halvljuset hade för svag ljusbild? Själva ljusbilden var klar som dagen, rätt höjd o allt det där, såg ingen skillnad, tyckte jag, dvs fin o knivskarp linje som det ska vara. Reflektorn kan ej vara bränd isf. En glödlampa är lätt att byta tänkte jag och jag lär göra det om det påpekats.
Han spelade kanske dum och sa bara: Jasså, och höll med iaf.
Bilen körs mestadels stadskörning så det är kanske svårt att märka ifall den ena glödlampan fösvagats. Visst, jag köper ett par nya glödlampor så är det inte mer med det. Bra att veta tyckte jag.
Killen var inte av samma tankegångar så han sätter en 2:a på det??
Kan han göra så lr var d bara en *ävla Skitstövell jag hade att göra med?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...ibland så undrar man verkligen...men bilprovningen är en högst individuell provning på mycket av punkterna som kollas..

Nu vet jag inte hur din ljusbild i verkligheten var/är,men jag antar på din besvikelse att det var det sista du kunde tänka dig i "anmärkningsväg" nästan.
Tror att mycket av anmärkningen berodde på att ditt bromsljus är glappt...han kollar naturligtvis efter andra "slarv" extra mycket(ta det som du vill) när han insåg att ditt bromsljus antagligen inte kommer att fungera tillfredsställande så fort du kört ut från stationen.
Men visst,att anmärka på saker som är "helt ok" är ju inte ok..

Är du missnöjd och känner att anmärkningen inte är relevant,så gå till stationschefen och klaga...ibland så fungerar det efter det jag hört(aldrig behövt göra det själv visserligen)..

Mvh Janne.
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Nu är det ju inte så att jag orkar bråka för 200kr extra vad det kostar men känns lite snopet iaf. Antar att det kanske är så det du sa Janne, med baklampan att, 2 små saker blir en stor lr vad vet jag. Han kanske inte ville lr gillade att ja kunde läxa upp honom lr så hade han en dålig dag vilket jag inte vill bry mig ett dugg om. En sak va skön, att när han sa, Ha en bra dag så svara inte jag utan bara gick ut med lappen i handen.:)
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Dom börjar väl tröttna på att besiktiga felfria japanare.
På tex. Mazda miata måste man sparka in bakljusglaset för att i huvudtaget
få någon anmärkning hos bilprovningen trots tio års brukande. ;)

/L
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
haha, den va bra leffo, kanske e så, vem vet;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.