|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har precis tagit ut bilen ur vintervilan och ska koppla in den nyinköpta stereon. Satt ingen stereo i när jag köpte den. Har kopplat in de lösa kablarna, alltså ingen ISO-kontakt. Den går igång och allt, söker och hittar radiokanaler mm. Men jag får inget ljud! Låg 4 högtalarkablar som jag kopplat in till stereon men det är knäpptyst. Finns en kabel med texten Telefon-mute, kan den vara boven? Var ska jag koppla in den isf? Bilen är en Bmw 318i -91, kan tillägga att högtalarna bak inte ser ut att vara original. Tack på förhand /W Freude am Fahren wünscht Ihnen Ihre Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft | |
|
Har du diskanter vid speglarna?? is fall har du Hfi-Paket med ett steg på 4x15W i skuffen (pillar med det just nu på min...) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Neep, inga diskanter, de högtalarna jag ser är de två vid baksätet samt de två som sitter nere vid fötterna vid framsätena. Ska ta en koll ifall det sitter nått slutsteg. Freude am Fahren wünscht Ihnen Ihre Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft |
|
|
Kollade för säkerhetssskull, hittade inget slutsteg. Kan dock meddela att det står MB QUART på högtalarna bak om det kan va till nån hjälp.. Freude am Fahren wünscht Ihnen Ihre Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft |
|
|
Nja har du inga diskanter där har du inte tillvalet "HiFi-paket för Cabrio" så knappast nåt steg då... Har du högtalare bakom gallrena?? ( ja det finns dom som tagit väck dom när dom sålt...) Hade nån djuping klippt bort BMW multi plugg för dig alltså?? Mektipset här: Länk funkar även på äldre bilar kabel färgena stämmer OFTAST korrekt Jag har HiFi paketet ( och BMWs multiplugg kvar) så jag tar en BMW-ISO adapter samt en lös ISO-hane (för bilen alltså). koppar in ISO pluggen för ström,elantenn till ISO-BMW adapter medan jag låterISO pluggen för högtaleriet gå via den extra ISO pluggen direkt till resp ny högtalare i ny akablar. Risken är annars att nya radion på "4x50W" ( 4x22WRMS mera korekt kanske) annars bottnar BMWs orginalsteg p.g.a.a för hög insignal och det låter apa ( samt kanske brinner upp) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
MB Quart är alltid trevligt, fina Hifi prylar även i dom billigare serierna Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tack för de uttömmande svaren :) Nu har jag rotat runt och kan konstatera att det troligen är något fel på stereon. Ringde hit en polare och kopplade in hans stereo och då fungerade det utan problem. Ska kontakta återförsäljaren imorrn och höra med honom om det är något jag missat. Men det verkar ju lite märkligt att det skulle vara fel på den då den ändå går i gång.. Aja, får väl njuta av motorljudet istället :P :P Har ingen BMW-multiplugg precis som du säger men det borde väl fungera ändå? Mvh Wiktor Freude am Fahren wünscht Ihnen Ihre Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft |
|
|
I så fall kan man ju "för framtiden" ta och sätta ISO-hanar i bilen korrekt kopplade ( finns hos Biltema,Kjell,Clas etc etc) om du inte redan gjort det. Mute kabel skall antingen ha +12V eller jordas ( beror på märke på radion) för att dämpa vid inkommande telefonsamtal ( en del taxi nissar sätter den till vippbrytare för att enkelt snabbt kunna dämpa vid telefonsamtal, radio elel rsamtla med passagerare) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jo, det blir nog att göra en ordentlig installation när jag väl fått ordning på stereon. Testade att koppla "phone mute" kabeln till både jord och 12v men det gjorde tyvärr ingen skillnad. Får återkomma när jag talat med återförsäljaren. Tack för alla svar! |
|
|
Tja! Problemet är löst, efter mycket om och men. En av de bakre högtalarnas ingångar har kortslutit sig mot karossplåten, tog ett tag innan jag fattade det. Nu kan jag iaf njuta av MB Quart högtalarna. Freude am Fahren wünscht Ihnen Ihre Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.