AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.219

MIndre effektökning m20b25?

Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Hejsan

Är nyfiken på hur mkt effektökning jag skulle få om jag bytte ett par grejer

Har m20b25 motor (genomgången), fick 272º kam i stället för 260º, planen är, Öppet luftfilter, 535lmm, Extraktor, öppnare avgas (inge kat), samt optimerat chip efter motorn.

Hur mkt effekt ca skulle man kunna hämta såhär, är det lönt att lägga dessa pengarna?

MVH//Johan
6-8 hk
Visa användare
847
Subidius
750 -91

15-20hk.

Kärleken:
Länk
Öppet luftfilter 535 imm ingen katt ger ingenting,272 graders kammen ger 6-8 hk men då måste du höja kompen i motorn för att den ska börja ge effekt samma är det med Extraktor grenröret.
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Håller med om att 535LMM inte ger något. Men tillsammans med kamen och extraktorgrenrörert gör det att man får bättre flöde genom motorn. Får man då in mer soppa så får man även mer effekt. Grenrören som sitter orginal är ju inte optimala precis och får man då högre flöde pga kammen så stryper ju org, grenrören lite.

Kärleken:
Länk
Att byta kam utan att höja kompen är nästan meningslöst.
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Att trimma en motor är för dig meningslöst?

Kärleken:
Länk
Meningslöst? Det beror på hur man går till väga att bara byta kam ger inte så mycket samma med extraktor men vill du kosta ut dig 10000 för 10hk är det ju upp till dig
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Hur mkt kan jag höja kompet innan jag måste börja byta grejer i motorn?
kl
160
klipen
325 e30 -88/328 turbo
318 e46 -98
håller inte riktigt med om det där angående katen, fimpar du den så finns det visst effekt att vinna.

som många innan nämnt så ska du (som tänkt) byta till extraktor grenrör och bygga 2.5" ut det är en bra start snacka sedan med köhler angående ett chip efter du monterat allt så kan du köpa ett som är avstämt efter alla dina trimm, kostar en slant men de vet vad de håller på med lycka till..=)

Länk
värdeful läsning..

mvh kim
Ko
2
Kombi_power
325 Touring
Jag kan av egna erfarenheter talaom att du kapar en hel del med o byta kam, jag körde helt orginal emd bilen 15,8 när jag körde med trimkammen i körde jag 15,3.

Så o komma osäga att det är meningslöst det köper jag aldrig.

O köra med 535 lmm o spridare ger faktist en hel del det med, jag fick ettmycket starkare bottenvridpå bilen med dom sakerna, skulle man optimera det med ett chip elelr mappning så tjännar man nog en hel del.

Vad det gälelr katten finns det ochsådär en hel del o hämnta, jag böt i vintras kat ifrån orginal till en biltema kat,o bilen gickmycket mycket bättre än innan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.