|
|
|
|---|---|
|
Hej allesammans , ny här och ny på både BMW och 750. Alla har hitills sagt att det är den värsta bilen att börja med om man är i princip novice på att "meka". Men det struntar jag i för jag föll för den klassiska 750 med sin oemotståndliga charm, Så jag får hellt enkelt bita i det sura äpplet och "lära mig bilen". Det jag först behöver hjälp med från er här på forumet med all er overderliga kunskap är hur man byter bränslepump. Det jag har förstått hitills är att Bilen har i princip dubbelt av allting eftersom att den har 12 cylindrar , därmed också 2 bränslepumpar. Mitt problem är att den endast tänder på 6 och att den känns fruktansvärt slö. Har varit inne på verkstad där dom bedömmde felet till just en defekt bränslepump , dom ville också att man skulle byte samtliga tändstift samt tändkablar och justera in tändningen. Pris för detta låg runt 9600:- vilket jag inte direkt känner för att lägga på bilen om jag kan lära mig att göra det själv. Så kort och gott , jag behöver lite bilder , hjälp , tips på hur man byter bränslepump. Är även intresserad av var man kan hitta beg. bränslepumpar. Mvh /Erik | |
|
Om verkstaden säger att dom vill justera in tändningen skall du inte gå till den verkstaden mer. Det finns inget att justera på dessa bilar, vet inte verkstaden det så skall du inte släppa dom på bilen. En sats tändkablar är DYR så kolla annat först. Jag brukar göra så att jag först tar reda på vilken pump som inte funkar. Sedan kopplar jag en Y förgrening på den som funkar och kör tills det inte är så mycket soppa kvar i tanken, för man måste nämligen bada nävarna i bensin för att byta pumpen / pumparna. För att kolla vilken pump som är kass så är det lossar jag bensinslangarna i vänster bakkant på motorn (ta loss ljuddämparkåpan mitt på motorn först) då finns det tryck i den ena, den pumpen är hel. Om pumpen är kass finns det inget tryck i slangen. Finns det inte tryck i någon får man slå på tändningen och se vilken det kommer soppa från. Man kan även känna med handen på båda sidorna av motorn för att den sidan som går blir varm och sedan följa ledningarna baklänges, men man kan villa bort sig. Sedan sitter det bensinpumpsrelän i en liten box höger fram i motorrummet, plocka ur ett relä i taget och se till att du tagit ur relät för den kassa pumpen. (prova genom att slå på tändningen igen) Förresten samla alltid bensinen i någon burk/flaska, det kan bli lite väl mycket utspillt annars... När du har en slang det kommer soppa från kan du koppla en Y-förgrening på den och med ett par extra slangar och slangklämmor får du koppla in till de två anslutningarna på motorn. Går motorn fortfarande bara på halva har du även andra fel... Går motorn bra så är det dags att planera för pumpbyte. Ta bort klädseln på golvet i skuffen, till höger sitter en svart lucka, därunder kommer man åt tanken. Se till att ha extra slangklämmor och gärna nya slangar också när du slkall byta pump. Ta loss slangarna så ser du vilken slang det är tryck i, det är den hela pumpens anslutning. Sedan finns det en till andra pumpen och en returslang. Lossa även elanslutningen, och alla muttrarna. Sedan kan man vrida/trä upp tankarmaturen. Pumparna sitter då fortfarande kvar i botten på tanken man får sticka ner handen och klämma ihop ett par snäppen för att få loss pumparna. Sedan är det bara att plocka loss dålig pump och byta. Kan vara lite svårt att få snäppena i botten på tanken att "ta" när man trycker tillbaka pumparna. Man kan även renovera pumparna om man tycker det är kul, men det är nog inget för nybörjare. Då kan du titta här: Länk Men det kan alltså bero på mycket annat att motorn bara går på 6 cylindrar. Spraya elspray i kontakterna till alla boxar och kolla att alla tändkablar sitter fast på stiften. Kolla även att tändkabelhattarna på stiften är hela (jag hade en som var hålbrännd i gummit så gnistan gick rätt ut i blocket istället.) /Mats J |
|
|
Här finns bilder på pumpbyte: Länk Väldigt bra illustrerat. Här är lite om tryckregulatorerna: Länk Hela denna sidan kan du läsa igenom så du är beredd på vad som kan hända :) Länk Här är lite om tändkablarna: Länk Vad gäller att hitta beg soppapump så får man tex kolla powerbörsen, bilskrotar Ebay.de Om du skall leta pump: Jag kollade märkningen på en av mina pumpar: 16.14.1179 710 (troligen BMW nummer) och 0 580 453 010 (troligen Bosch nummer) stog det på den Diameter ca 43mm suganslutningen är diameter 12 och aluminiumhöljet var ungefär 94,5mm långt Det kan ju finnas andra som passar. Varje pump matar ju bara 6 cylindrar och förser 150 hästar med bränsle, så det behövs ju inte någon monsterpump. Här är en som tryckt i en helt annan pump istället: Länk Men jag tycker du kan köra med Y förgrening sålänge tills du fått allt att funka, ingen ide att sänka massa pengar innan du kan få ordning på bilen. Undvik dock fullgaskörning i olagliga hastigheter (höga varvtal) för då kanske inte soppan räcker till. /Mats J |
|
|
Tack så hemskt mycket för dom utförliga svaren Mats! Skall Genast sätta i gång och testa lite , återkommer givetvis med svar och säkerligen flera problem som lär uppstå. Mvh /Erik |
|
|
Då var dagens jobb avklarat. Har listat ut vilken utav dom två bränslepumparna som är kass , vidare har jag kollat att pumpreläna samt säkring fungerar., vilket dom också gjorde. Testade sedan ochså att köra i gång bilen på endast en pump med T-koppling , vilket fungerade utmärkt! Dock lät den väll inte hellt friskt , men detta får vi ta i nästa tråd. Nu till nästa fråga , Går det bra att byta ut den trasig pumpen mot en pump anpassad för 735/740 e32 ? Alla tips och fundering är varmt välkommet! Mvh /Erik |
|
|
Kapaciteten bör ju räcka eftersom den matar halva motorn, men jag har ingen aning om den passar, jämför med de ungefärliga mått jag angav ovan. /Mats J |
|
|
Någon som har en aning får gärna fylla i med sin expertis. Mvh /Erik |
|
|
Så ,sagt och gjort bränslepumpen bytt mot en 735 pump. Går som en klocka nu , spinner fint och låter som en v12 skall göra. Får vi bara hoppas att vi inte får några problem i det långa loppet , åter kommer säkerligen om det dummar sig. Nästa projekt nu blir till att byta oljorna. Tar det i separat tråd. Mvh /Erik |
|
|
Har du numren som stog på pumpen? Passade den rakt av? /Mats J |
|
|
Jupp passar rakt av , hellt blank pump dock |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.