|
|
|
|---|---|
|
Min fru har en Z4 3,0 som precis varit inne för inspektion1, verkstadskillen sa då att höger bakfjäder var brusten. Pris för byta båda bakfjädrarna skulle hamna på ca 4000kr, vilket jag tyckte var lite dyrt. Nu undrar jag hur svårt/lätt är det att byta själv? | |
|
Låter dyrt... Det är nämligen inte svårt att byta dom själv. Av med hjulet. Sen får du släppa på krängningshämmarstaget(Lite trångt, 2 st 13-nycklar behövs). Släpp sedan på stötdämparen, nedre fästet. Då kommer hela länkarmen att falla neråt. Sen får du bryta ner hela härligheten så att fjädern går att plocka/bryta loss ifrån sina sitsar/bumpar. Gör rent bumpgummina, spraya gärna på lite brake-clean lr liknande på gummina, så glider den nya fjädern på rätt plats lättare när du sätter dit den igen. Sätt fast stötdämparen och krängn-staget, sedan hjulet = klart. Om man inte vill bryta så himla mycket så kan man även släppa på länkarmsfästet precis bakom bromsskivans övre del. Sitter en lång bult där som får lirkas ut... Kan vara lite smålurigt att på bussningen rätt när man sedan har flyttat den(genom att bryta), men det kan underlätta att släppa på den bulten för att få ner hala armen mer(på så vis släpper fjädern sen lättare). Det är inte svårt att genomföra fjäderbytet, men det kan ta lite tid om man är ovan. Ha gärna en kofot till hands, ett längre brytjärn/spett, samt en kraftig mejsel. 2 st 13-nycklar, en 18-hylsa, och ett par koppar gott kaffe så löser det sig! Kimmen. |
|
|
Tack för snabbt svar, jag förstår precis vilka delar som ska lossas..eftersom jag bytade hennes vinterhjul idag och har delarna färskt i minnet :) Nu får vi se hur billigt jag kommer undan, har pratat med min granne som jobbar på BMW centrallager, han lovade att fixa fjädrar med rabbat. |
|
| Jag fick betala 3 500 för att få bytt båda spiralfjädrarna bak. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.