AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.571

E36 Compact - justering av trumbroms

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Fick nedslag på besiktningen på ojämn bromsverkan bak, typ 1,5 på vänster och 0,7 på höger. Fick även nedslag på att handbromsen inte tog alls på höger sida.

Skruvade av trumman på höger bak idag, vad jag kan se så ser allt ok ut.
Framifrån: Länk
Från vänster: Länk
Från höger: Länk
Ovanifrån: Länk

Det känns ju lite dumt att riva bort allt när beläggen bevisligen har en hel del slityta kvar, trumman ser ok ut även den.

Handbromsvire'n verkar inte vara av. Förbannar mig själv för att jag inte åkte med besiktningsmannen, då hade jag förmodligen sett om det var 0 bromsverkan på handbromsen eller om det var lite.

Jag har dålig koll på trumbromsar, hur justerar man hur tight de ska vara mot trumman. Räcker det att sköta det genom att spänna handbromsvire'n för respektive sida innifrån kupén?

I sådana fall så kanske jag klarar mig genom att spänna upp högersidan en hel del...

(jag har köpt bromsbackar och fjädrar (utan bytesrätt) men är lite lat utav mig)

//Stenback
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Släpp på handbromsvajrarna vid spaken så dom är slappa. Kolla att armen bakom bakre bromsbaken gick tillbaka (om inte är det bara att riva)
Sätt på trumman och justera genom ett skruvhål med en mejsel tills trumman står still, justera tillbaka 5 hack, kolla innan du sätter på trumman vilket håll du ska skruva justeringen. Gör samma sak på det andra hjulet.
Justera vajrarna, det ska ta stopp vid 3-4 hack på spaken.
Dra 1 hack på spaken, gå ur och känn på båda hjulen att dom bromsas lika, dra 2 hack, känn på hjulen o.s.v.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Isåkare:
Som jag tolkar BMW's TIS och som jag tolkar din text så finns det alltså någonstans vid trumman där man kan justera också?

Jag fattar inte riktigt var denna justering skall ske... syns det på någon av bilderna ovan så vore jag tacksam för lite mer detaljer!

//Stenback
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Nej den syns inte, sitter nertill längs med cylindern.
det är en avlång cylinder med en kuggkrans på, när man snurrar på den så blir den längre och man justerar ut backarna mot trumman.

När trumman är på så kommer man alltså åt kuggkransen med en mejsel genom ett skruvhål.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Det är ganska knepigt första gången man gör det att hitta kuggkransen med mejseln, ett knep är att måla lite vit färg på kuggarna så man kan lysa in med en ficklampa och hitta rätt när trumman är på.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Isåkare:
Ok, då tror jag att jag vet vad du menar om den är typ 10-15 mm i diameter själva grejen man ska skruva på. Nr 06 på Länk

En annan "kul" grej är att original plåtisarna har ju hål i sig för att man ska kunna få loss skruven som håller fast trumman, hålet klockan ett på Länk jag antar att det är så i alla fall, nu har kommer mina vinterplåtisar från en E46a så det stämde inte så bra. =(

//Stenback
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Nr 6 är rätt pryl att skruva på.

Det hålet är nog för litet, använd ett av hjulbultarnas skruvhål.
Men det är bra att ha hjulet på när man justerar, då får man bättre känsla än om man bara snurrar på trumman.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.