AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.538

Startproblem, startmotorn viner (E39)

Ma
4
Martin Tornell
523 touring -98
Skulle starta min 523-98 igår. Startmotorn började dra rund motorn i en halv sekund för att sedan sluta dra med motorn och bara låta som en borrmaskin. Har försökt starta ett flertal gånger, startmotorn snurrar runt som bara den men utan att dra med motorn.

Vad kan det bero på?
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Så gjorde/lät min då jag innan hade kallstartat bilen bara en kort stund & flyttat den en liten bit på gården, cylindrarna blir fulla med bensin. Då är det full gas & köra på startmotorn ca. 10-15 sekunder. På andra försöket kom den igång.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Kan vara så att batteriet är kasst eller urladdat.

//Håkan
Kontrollera först säkert med en medhjälpare om motorn står stilla men startmotorn snurrar. Isf, renovera/byt startmotorn. Om motorn snurrar med lätt och snabbt så har ventiltryckarna tappat oljetrycket och du får mala på tills trycket byggs upp igen och ventilerna börjar arbeta. Glöm inte att pausa ibland, max 10-15 sek åt gången så inte startmotorn eldas upp.
Se tidigare inlägg i samma ämne, med detaljerad förklaring osv. Cylindrar fulla med bensin är en "lätt" överdrift, då skulle motorn sprängas av vätskeslag om den orkade gå runt, men det blir lite sur, helt klart, eftersom insprutet jobbar på. Så småningom kommer kompressionen tillbaka och motorn tänder osv.

FP
Ma
4
Martin Tornell
523 touring -98
Rätt Håkan!
Det var så enkelt som ett dåligt batteri. Har aldrig varit med om en liknande reaktion på startmotorn innan men till nästa gång vet jag.
Tack för tipsen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.