AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.560

Vibbrationer i ratt och dyligt

Visa användare
59
G3
525i Touring -93
Tjena nu börjar jag tröttna på vibbrationer. Jag har en 525IT -93 med 17000mil på mätaren. jag köpte bilen för snart ett år sedan. nu på senare tid så har det uppkommit vibbrationer i ratten och då medförit att allt möjligt i bilen vibbrerar lätt. jag har nyligen bytt till sommardäck och trodde att det bara var skit i vinterfälgarna men så var inte fallet jag har lika mycket vibbrationer nu. vibbrationerna uppkommer vid bromsning och vid hastigheter mällan 90-110 över och under så vibbrerar det knappt alls och det är det jag tycker är lite konstigt. så jag skulle kolla med folk här om det är någon som har några heta tips på vad det kan vara. om det är någon sjuka på dem el nått?

[IMG]Länk
au
362
audidriver
540iAT -97
om det inte är obalans i fälgarna så skulle jag tippa på att du antingen behöver göra en framvagnsinställning, eller så kan någon bussning eller nåt stag i framvagnen behövas bytas, att det vibrerar mellan 90-110 just har jag för mig ska vara ett klassiskt tecken på felinställd framvagn.
ga
201
gagge66
540iA -99
Kan det inte vara bromsskivorna som är skeva? Mina skakningar vid inbromsning försvann efter bytet. Har även gjort hjulinställning och bytt silentblocken. Nu går han bra!

gagge
Visa användare
59
G3
525i Touring -93
jo det skulle ju kunna vara bromskivorna men vibbrationerna uppkommer ju inte bara vid inbromsning så det tyder ju inte helt klart på det. jag ska ta och häva mig under och se om jag hittar något glapp någon stans men det borde ju inte vara det heller efter som jag besiktigade den för inte alls länge sedan och då borde jag ju fått någon anmärkning på det. men det åter står att se. en fråga till vad är egentligen silentblocken för något. jag har hört talas om dessa men vad är det egentligen för något och är de stökiga att byta?

[IMG]Länk
Silentblocken är bakbalks bussningen, när den är sönder brukar de ge slag vid gaspådrag och växlingar. Vad jag har läst så ska dom vara ganska svåra att byta själv, jag har själv lämnat in bilen för att fått fixat dom och d¨å hade jag dom symtomerna, medans jag kunde byta dom andra bussningarna själv i bakvagnen.
Visa användare
59
G3
525i Touring -93
nu har jag lyckats leta fram felet. felet är styrväxeln. när jag vrider på ratten med små rörelser rör sig ingående axel men i stort sätt inte alls den utgående så det har uppstått en glapp i styrväxeln som det verkar. jag har hittat en skruv som ser ut som en juster skruv på styrväxelns framsida. är det en justerskruv och finns det någon mer. hur mycket vågar man dra åt den skuven? väldigt tacksam för svar för jag är jävligt trött på glappet.

[IMG]Länk
Visa användare
29
Askebring
X5 i50 M sport
Hejsan, vid myket låg hastighet svänger ratten( små rörelser) hela tiden vänster/höger/höger/vänster. Högre hastighet lätt vibrering. Fälgar rengjorda= fel kvarstår. Tacksam för tips.

Aske
Visa användare
29
Askebring
X5 i50 M sport
Här har vi svaret vad gäller mitt problem. Slitbanan på ett av framdäcken hade separerat från stommen, så jag skiftade till sommardäck och hoppas på vackert väder utan snö!!!

Aske
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.