AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.059

Handbroms utan hack

Justerade handbromsen genom att följa mekartipset här på autopower. Nu tar det jämnt på båda sidor men då jag drar i handbromsen så fastnar inte spaken i något läge, utan faller ner i normalläge. Det låter inte något hack heller då man drar i spaken. Hjälp, tack!
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Fjädrar knappen i handtaget? Länk
Ja, det gör den. Min första tanke var att det skulle ligga ett kugghjul vid spaken som låser den då man drar upp den men det enda jag ser på bilden som skulle kunna låsa spaken är ju en fjäder. Eller? För låstmekanismen är väl vid spaken och inte vid bromstrummorna, har jag rätt? Något som kan lösa detta?
Surfade på bimmerforums.com och där var det nån som hade snurrat på knappen då spaken var åtdragen.

Jag provade detta och kom underfund med att handbromsen lämnar på om och endast om jag drar ut knappen efter att jag dragit åt handbromsen. Det klickar en gång då jag drar i knappen. Det funkade inte att dra ut knappen då spaken är nere och sen dra, då hackade eller fastnade inte spaken.

Så nu har jag en handbroms som jag får att lämna på, om jag drar ut knappen varenda gång jag skall ha bromsen låst. Men besiktningsmannen tycker kanske inte om detta "hemmabygge", men kanske blir godkänt. Det var pga underkänd besiktning som jag från första början justerade handbromsen. På bimmerforums.com hade de som haft samma problem som mig köpt ny spak, Länk del #02.

Jag skall provbesikta med nuvarande spak och hoppas på det bästa!
Fr
327
FredrikN
Volvo V60 D4 AWD R-Design -14
Porsche 996 C4 X51 -00
Hade exakt samma fel på min. Problemet var att bygeln eller vad man nu ska kalla den hade gått för långt bak. Den som alltså gör att den stannar upp mellan kuggarna. Jag gjorde så att jag tog bort damsken, petade tillbaka bygeln var den ska vara. Och i bygelns "viloläge" så fick jag trycka ihop själva plåten så att den stannade på rätt plats. Sedan lirka tillbaka fjädern och så fungerade allt igen.
Var inte speciellt svårt bara man kommer på hur mekanismen fungerar.
Hoppas du förstod något av det jag skrev, lite svårt att förklara men..
Kom just hem med godkända besiktningspapper! Det var kul att det är över nu :)

Spaken glappar en hel del sidolänges och om man drar upp den mot sig själv, dvs drar åt vänster på samma gång som man drar den uppåt så funkar den faktiskt som den ska, hackar hela vägen upp! Så det är alltså glapp i spaken som spökat hela tiden!

FredrikN: Ska prova och se om jag förstod vad du menade..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.