|
|
|
|---|---|
|
Hej som rubriken lyder. Någon som har haft samma problem? jag har renoverat ventil huset på den så nya kuler är det men backen fungerar ändå inte? Är det lådan som har rasat eller är det någon givare? Mvh | |
|
Hade du gasat kraftigt vid backning? Fungerar växlarna framåt som vanligt? Ligger det metallspån i tråget? __ Min bil: Länk |
|
|
tänds backljusen? molle |
|
|
Hej ja jag har provat i 2 dagar nu och gasat vid backning men inget händer. det låg lite mtalspån ja i lådan men lådan är ju från -93 så, Angående backljusn så sägr n kommpis till mig att dom blinkade iallafall när jag fipplade med spaken. börjar tröttna nu har lagt ut för myckt pengar känner jag , mvh |
|
|
Min gissning är att du har sprängt lamellhuset. __ Min bil: Länk |
|
|
Ja statistiskt är det så på en 5HP30 före 05/95 men eftersom det innebär att lådan måste demonteras så vill du väl vara säker. En lådverkstad kan lätt konstatera om så är fallet. molle |
|
| det sög ju lika bra o köpa beggad låda orkar inte hålla på. | |
| Kan det vara lamell paketet fast alla andra växlar fungerar men inte backen? | |
| Om man inte "orkar hålla på" ska man nog inte köpa en väl begagnad lyxbil från tidigt 1990-tal och tro att allt ska gå som på räls. Det finns betydligt bättre alternativ om man är ute efter bekymmersfritt och billigt bilägande. | |
|
det du beskriver är typiska symptom.... man ska aldrig gasa kraftigt när man backar med en bil med Hp30 låda. __ Min bil: Länk |
|
|
Nu är det såhär va att jag har ju inte bara bmwn att laga därför jag börjar tröttna va, och jag har inte trott att det ska gå som på räls om du tror det. det är bara det att ftr konstant skruvande i 6 år med bilar så börjar man ju tröttna när en person säger att det är plastkulerna fast det inte är det. kram |
|
|
Forum är väl skitbra om man vill ha råd/tips/uppslag, men knappast något att lita blint på. Det är ju minst lika många gissningar som sanningar. Jag tycker man ska vara tacksam för den tid folk lägger ner på att försöka peppa och lösa andras problem. Att sedan allt inte är rätt är väl inte speciellt konstigt; det är inte särskilt lätt att ställa en fjärrdiagnos, speciellt inte en som är baserad på en helt annan persons förmåga att beskriva eventuella symptom. Ge nu inte upp, 540 är väl otroligt trevlig när den fungerar? |
|
|
Tyvärr är kulor och olja ofta det första som det skylls på när det blir fel på en låda men så är inte alltid fallet. I ditt fall går det inte att säga vad det är. Som jag sagt innan hade jag lagt en slant på att kolla upp felet först. Men visst jag kan inte förneka att det är stor sannolikhet att din backtrumma är spräckt. Nåväl du kan trösta dig med att du inte är ensam och 5HP30 är inte den vanligaste ZF lådan som backhusen sprängs på utan det är 5HP19 som haft multum med sprängda backhus i USA. Några besvikna ägare har startat en sajt www.noreverse.org för alla 5HP19 ägare utan back. Trots allvar och besvikelse har dom fortfarande humorn kvar, och på Länk har de några metoder hur man kan klara sitt dagliga liv i en BMW utan back :) molle u har ju ett fungerande ventilhus som du kan sälja eller byta. |
|
|
Du har ju ett fungerande ventilhus som du kan sälja eller byta. molle |
|
|
Du säger ju att :det låg lite mtalspån ja i lådan men lådan är ju från -93 så,: Självklart kommer inte dessa metallspån från plastkulorna,och även om lådan skulle vara från -53 så ska det inte finnas metall i oljan. Förstår din frustration men du skulle reagerat på detta direkt och sluppit en massa onödigt skruvande. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Aja men jag ger inte upp jag har ju rnovrat ventil huset så det gör jag ju inte mig av med den får sitta i nya lådan, jag ringde till Lundbrgs fordonsmakaniska idag för att berätta att det inte funkade med vntilhuset då sa han att jag kan ha spräckt back kolven och han verkade veta vad han snackade om så jag litar på han. så nu sitter jag o raggar en beggad låda, körde ju bilen när den funkade min bror som hade den innan. dom e ju super sköna mer komfort än vad det är i min cossie iallafall :) men men the fight most go on så ny låda sen får vi se :) mvh |
|
|
Det är bra. Upp ska man inte ge. Kolven han pratar om är F kolven till ena backkopplingen som lägger av. Det är dock vanligare att trumman är spräcks, men spelar ingen roll, lådan måste ner i vilket fall så länge det inte bara är något i ventilhuset. Ett enkelt felsök är att dra ur kontakten på lådan, starta och prova lägga i backen (du får transprogram på displayen men det släcks sen när du sätter tillbaka kontakten igen). Funkar backen med urdragen kontakt så är det ett elfel. Funkar backen fortfarande inte så har du fått ännu starkare bekräftelse på att det värsta har skett. Köper du en ny låda ska du byta tryckreduceringskolven (kostar nån hundring) i ventilhuset för montering. Det är den som är feldesignad på lådor före 05/95 så den spräcker backhuset. molle |
|
|
Hej har hittat en låda som jag tänker skicka efter snart, och tryckreduceringskolven den bytte jag. jag köpte med den också för säkerhetsskull :) Men har en fråga. det finns tydligen 5hp30 med 6 stift? eller har jag läst fel? och lådan jag hittat satt på en 740 om det skulle vara 6 stift går det att bygga om eller? mvh |
|
|
Alla 5HP30 har 16 stift och 16 kablar. molle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.