AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.465

Verkstaden repade bilen

Ch
75
Chiles
X5 4,4 -04
996 Gt3
Hade bilen inne på en verkstad för ett jobb (som inte hade något med omlackning att göra). På verkstaden råkade de repa motorhuven av okänd anledning. De skötte det hela snyggt och har erbjudit sig att lacka om huven. Det är en 10 år gammal bil med en färg som inte är helt lätt att färgmatcha.

Min fråga är, om nyansskillnader uppstår, hur långt kan man driva detta, kan man till varje pris kräva att den skall bli som förut? Jag gissar att de isåfall kommer att säga att man inte kan kräva detta om bilen är gammal etc etc, och hänvisa till att det är i linje med någon standard som finns för detta.

Någon som har koll som kan reda ut hur jag skall gå tillväga?
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Nu för tiden scannar ju lackfirman färgen och bryter en kulör efter "facit" .... inga avvikelser uppstår. Var inte orolig!
Det bör som sagt inte bli någon nyansskillnad, vad är det för färg du har?

Mvh
Henke
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Så länge inte bilen är silver bör det kunna ordna sig. Silver är nästan omöjligt att få rätt.

//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Här ser man hur tråkigt det kan bli med silver. Kolla huven och skärmarna i jämförelse med resten av bilen :-( Länk

//Lövet
Ch
75
Chiles
X5 4,4 -04
996 Gt3
Bilen är röd...

Åter till frågan. Kan jag kräva att det skall bli perfekt?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Varför så negativ innan du vet resultatet?
Firman tar sitt ansvar och idag fixar lackerarna nyansskillnaderna på bra sätt. Ta diskussionen sedan istället om resultatet mot förmodan blir dåligt och ingen vill åtgärda det!

Risken med att bryta en solid röd färg till perfect matchning är att du får nyansskillnad om något år eftersom den gamla färgen är "färdigblekt" och den nya kommer att förändras inom några år. Vet detta av egen erfarenhet.

**BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Verkstaden repade bilen!! Är det inte därför man lämnar in en bil till en verkstad?.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Los Tedos de där svaret får du nog utveckla!
Var ju ett skämt.... repade=reparerade
så säger vi här uppe iaf.....
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Hee får nog ta en kaffe till så man kvicknar till :-)
Andreas: rätt lackerare fixar det med.. dellackade flera delar på min Aspensilver E39 utan att det syntes, så det är nog mera vem som håller i sprutan det handlar om...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ch
75
Chiles
X5 4,4 -04
996 Gt3
Mats:
Visst, kalla det negativt, men jag ville bara förbereda mig ifall worst case inträffar och få erfarenheter från andra som varit samma situation.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.