|
Sida 5 av 8
|
|
|---|---|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Nja Anton! GTS:en kom ju först 91 eller 92,var väl 928S och S2 som var deras mer motorstarka alternativ då på 928:an med 310hk. Tanken var väl att den skulle ersätta 911:an redan 1976!? Prestandan är väl ganska snarlik en M635:a för övrigt,men turbon hade bättre! 928:an var ju mer en Grand tourer med massa lull. =) Mvh Patrik |
|
Patrik , Ja det behövdes en B7:a för att sätta 911 Turbon på plats :) Hälsningar Ando Gunnarsson Alpina Club Schweden Länk |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Ando! Oja! så sant så! =) Mvh Patrik |
|
Tjabba! Länge sen man skrev nåt här inne nu, får väl hitta på nåt bara ;) Nädå jag har en liten fråga ang nåt som inte hört talas om förut, jag var på en verkstad här i stan där det finns lite bmw fans om man säger så. Några utav dom håller bla på å skruva ihop en 2002tii för Midnattsolsrallyt men i allafall jag hade lite frågor om en del & det blev lite samling runt bilen =) och då frågar en utav om dom om det är aluminiumtak lr lättviktkaross?? Alltså fanns det lättade E24:or för allmänheten att köpa, jag menar E9 csl har man ju hört om men detta bör väl vara väldigt ovanliga bilar, kanske bara för tävling kan man tänka! Kom igen nu alla orakel, ge mig massa fakta att suga i sig om detta............ Mvh /Andreas |
|
Finns inget sådant! En M635:a har samma kaross och ram som övriga E24:or! Fanns inga andra alternativt lättade karosser för allmänheten. Däremot försökte man med racing med M635:an i början,och vad som lättades förutom med glasfiber har jag inga uppgifter om. Mvh Patrik |
Problemet är att både E9:an och E24:an lider av mycket flexande och klena ramar,därmed innebär även att karossen är bärande så pass mycket,att en lättning med tunnare tak bla,innebär en försämmring av den redan så klena uppbyggnaden. Har du provat att lyfta bilen i mitten på ramen med en öppen dörr,och sedan provat att stänga den?? Prova får du se vad som händer! =) Tex om man gör en cab av E9:an eller E24:an,måste ramen förstärkas ordentligt innan. Mvh Patrik |
|
Jag har provat... och har nu märken på den grålackerade (som alltid är grå?) "listen" där A-stolpen möter i taket. Karossen flexar alltså och rutan tar i taket... Kul inte. Sedan läste jag det ni skrev om växelspaksknoppar tidigare. Som jag har förstått det så fanns den fina lite platta "svampen" fram till -88 någonstans. Jag kan tänka mig att ett byte skedde i och med att e34:an kom. Jag är övertygad om att M-bilarna hade samma knopp som övriga bilar. Den fanns ju också med M-märke. Med lite tur kan man få tag på dem fortfarande. Jag annonserade på Powerbörsen förra hösten och fick napp efter någon dag. 250 kr för en oanvänd knopp! Helt OK! Patrik: sätt ut en annons så kan du nog få napp, jag har ett M-märke liggandes om du behöver. vacker förare ska ha vacker bil:)Länk mvh Fredrik |
|
|
250 kr för en äkta skinn M-knopp till M635 är ett fynd, du lär inte kunna annonsera en gång till och få samma tur...är det verkligen rätt knopp du fått tag på, det finns billiga replikor till försäljning i england också... /Johan |
|
|
johnor: Det är helt klart en äkta. Den är identisk med min gamla slitna originalknopp, samma tunna fina skinn. Killen jag köpte den av hade köpt den för flera år sedan för att sätta i ett e30 projekt som inte blev klart, därför blev knoppen över. En kompis annonserade för ca tre år sedan och fick napp samma dag. 70 kr!!!! och den var hel i skinnet!!!! Antagligen hade både han och jag en himla tur. Så det skadar aldrig att annonsera, man vet aldrig... vacker förare ska ha vacker bil:)Länk mvh Fredrik |
|
Men vilka bilar mer än E30M3 och M635 + E12 M535 och E28M535 hade dessa identiska knoppar? Vet att dogleg lådorna hade annat toppemblem,men det blir i så fall nästa bekymmer! F**n ta dig Johan!!! Nu har du fått mig att vackla igen! =( Stryk ska du ha!! ;-) Mvh Patrik |
|
Patrik: Toppemblemet sitter med dubbelhäftande tejp och är enkelt att pilla bort utan skador vare sig på skinn eller emblem. Jag har sett sagda knopp med M-emblem i en e28 M5(ok.. på bild men ändå...). Bilen är vit med tyginredning, original och med få mil (var med i Automobil för ett gäng år sedan). Annonsera efter en knopp. Om du får tag på en med fel emblem kan du få M-emblemet av mig, eller så kan jag leta reda på min gamla knopp (med musgnag, peppar peppar...) så kan jag skicka ned den och emblemet till dig. Det kanske går bra att få knoppen omklädd? Det är bättre att den kommer till användning än att den samlar damm hos mig. vacker förare ska ha vacker bil:)Länk mvh Fredrik |
|
| Jag tror att knoppen fanns i alla bilar med skinninredning. Emblemen skillde dock. | |
Det låter bra Fredrik! Så kan du få spegelhusen (om jag hittar båda) av mig! ;-) Mvh Patrik |
|
Då ska jag ge mig hem och rota i grejjorna nu :-D /F |
|
|
Hjälp! Nu har jag par problem i upprustning av bilen varav ett MEGA sådant, vi börjar med det. Jag har ju tänkt detaljera rätt ordentligt vad gäller inredning & motorrum speciellt. Nu är det så min mittkonsol (storing partition anthrazit samt center consol) inte är i så bra skick i allafall inte den främre. Tex är vissa infästningar sönderslita samt någon spricka in mot växelspaken och träramen som bygger upp storing partition är riktig skadad samt ranglig! Bara det att enligt ETK från en antal olika källor så finns dessa artiklar inte att köpa längre i min färg. Vad göra? Känner en viss desperation & kommande depression över detta faktum om det inte går å lösa. Kan nämna att det finns åxå ytterligare delar intreört som lider av liknande symptom som heller inte finns kvar i produktion enlig ETK i vart fall. Hade en ide om främre mittkonsolen dock, den finns kvar i två kulörer specade för highline varianterna varav en färg var natur. Är dessa konsoler utformade på samma sätt (Gäller utan AC då)? I sådant fall kanske man kunde köpa natur och försöka få det omlackat till rätt färg. En annan ide är att köpa vissa utvalda konsoler/paneler & dyl i en annan kulör som matchar anthrazit/svart & fortfarande går att hitta. Alltså göra inredningen till en two-tone så bra det går. Kanske enda sättet å göra detta på lr vad tror Ni? Nu måste jag få synpunkter/hjälp i detta annars vet jag inte riktigt vart projektet barkar åt. Mvh Andreas |
|
Beträffande mittkonsoll,så kan det bli svårt att få framdessa. Har du kollat med BMW att de verkligen fortfarande går att köpa? Vet att den bakre mittkonsollen runt handbromsen,inte går att köpa. Finns nu främre mittkonsollen kvar att köpa,lär du få räkna med stora pengar för den. Men Alla E24:or hade ju samma mittkonsoll för övrigt,de mittre partierna går ju att byta ut i dem. Mitt råd är att annonsera ut efter en sådan,och att hålla utkik på Ebay. Mvh Patrik |
| Min 635-80 med dogleg hade rund svart vaxelknopp utan någon indikeing/platta på toppen.De tidig 635 bilarna(78-81)var ju "nestan"m-bilar,hade bilsten dampare,røda visare,diffbroms,m88 borrning(samma bottendel???)...klart coolare enn "e28"635an. | |
|
M90 motorn på 218 hk är en liten fin sak med 3453ccm (84x93,4), smidd vev och annat block jämfört med senare M30. De börjar bli svåra att hitta idag. Just 635 mellan 78-81 hade den svarta knoppen utan någon markering som du nämner. Den är snarlik i formen jämfört med de som satt i senare M-bilar, läs M535 E28, M635CSI och M5 E28 samt M3 E30, men den saknar som sagt indikeringsplattan och skiljer sig därmed en del i sömmarna i skinnet. /Johan |
|
|
hur många m635or rullar det i sverige allt som allt? FREDDAN |
|
Hur många som rullar just nu,har jag ännu inte fått fram alla uppgifter på. Men i registret finns det ca 60st som är kända,och så lär det ju finnas ett antal till som ej gjort sig till känna än. Av dessa 60 st,anar jag att ca 35-40st är besiktade och ej avställda. Mvh Patrik |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.