|
|
|
|---|---|
|
Har problem med min MK IV navi, Har använd en DVD i mer än ett år utan minsta problem. För någon månad sedan så började navin strula(jag bytte inte skiva, uppdaterade eller något som kan påverka), skärmen var svart ett par minuter innan den startade upp, när den väl kom igång så stod det bara "please wait" när jag valde navigation. Ibland fungerar den som den ska och ett fåtal gånger så verkar den göra reset och starta med ett ytterst gammalt operativsystem (Ljusblått, ser ut som MKI) för att sedan nästa gång starta som vanligt igen med V27 systemet. Har uppdaterat till V27 (när det kom c:a 2 år sedan) Har som sagt haft samma DVD i utan att byta både före och efter att den började strula. Använder jag en CD så fungerar den utmärkt. Måste motvilligt medge att jag använder en bränd DVD (SONY DVD-R), har dock provat med 3 olika, brända med olika brännare... CD:n som fungerar är original. Någon som har haft liknande problem? Har försökt leta i forumet men hittar inget svar. Tack | |
|
Det kan ju vara den gamla DVD-skivan som gett upp, men du har provat med 3 nybrända skivor också? Ett tips kan vara att bränna DVD:n på lägsta hastighet om du inte redan provat det? Mvh |
|
|
Tack, jo det har jag ju provat. Gör ett nytt försök med Verbatimskiva nu, ska se om det funkar annars lutar det åt att köpa en ny Nav enhet, fast €500 för en MK4 är ju ganska saftigt så jag tänkte försöka utesluta allt annat innan dess. |
|
|
Har du möjlighet att låna en original DVD av någon? Det har varit problem med en del läsare som vägrar läsa brända DVD, men däremot inte har problem med originalskivor. |
|
|
Jo, det har jag tänkt på också, men det märkliga är att det har fungerat helt utan problem med samma brända skiva i mer än ett år och så helt plötsligt en dag så funkade det inte längre. Problemet är bara att jag inte känner någon med en sådan skiva, de har antingen CD eller DVD professional. Satt och tittade på eBay om jag skulle köpa en DVD, men å andra sidan så tänkte jag sälja bilen så det är lite att kasta pengarna i sjön. Sen så vill jag ju inte sälja den utan att ha en lösning på problemet. Det är ju inte så kul att köpa en bil där det visar sig att Navin inte funkar korrekt. De läsarna du pratade om, vet su om de var så hela tiden eller om det var ett problem som uppstod... Kan förresten meddela att det inte gick med Verbatim skiva heller... |
|
|
Låter som om din laserlins är kass.....finns en del mk4 där laserlinsen är rena rama skämtet s.k måndagsexemplar.... Att den läser CD navi beror på att CD har ett annat läs-spår än vad DVD har. Bara en tidsfråga innan den slutar läsa CD oxå,skulle jag tro.. Att linsen "går sönder" har inget med att göra att du använder "back-up" skivor.. Bara dålig kvalité helt enkelt.. Vet att en hel del av de första tillv mk4 kan strula.. |
|
|
Hm, €500 på eBay dådå... för beg MK4... mutter...mutter... ja det är väl kanske bara att bita i det sura äpplet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.