|
|
|
|---|---|
|
Innan jag beställde en 118d så ville jag skaffa mig en uppfattning om hur bra konkurrenterna till 1-serien är, så innan jag provkörde 118d så prövade jag också Volvo C30 2.0D samt Audi A3 1.9 TDI e-power. Nedan redovisar jag vad jag tycker om de olika bilarna. Hoppas att det kan vara av intresse. Vill också påpeka att jag är ganska nybliven BMW-förare. Började (då var det övnings)köra BMW i höstas. Volvo C30 2.0D - Tyckte att denna bil var helt ok att köra. Hyfsat pigg men ingen enorm gasrespons. Tyckte att den kändes lite som mina föräldrars 523i. Dock var jag inte speciellt förtjust i växellådan. Spaken var trögjobbad och växellägena satt för tätt. Vidare var jag ganska besviken på mittkonsolen. Tyckte den så väldigt snygg ut på bilderna men i verkligheten kändes den ganska smäckig. Tyckte också att bagageutrymmet var förvånande litet. Audi A3 1.9 TDI - Hade egentligen inte tänkt köra denna bil. Jag ville pröva 2.0 TDI med 140 hästar, eftersom den har ungefär likvärdiga prestanda som 118d. Men någon sådan hade de inte hos den Audihandlaren. Var i och för sig intressant att testa Audis miljödiesel också. Dock tyckte jag inte alls om bilen. Motorn var på tok för slö. Så fort man saktade ner inför en korsning var man tvungen att gå ner på 1-an för att inte motorn skulle hacka. Tyckte också utväxlingen var konstig. Körde man 50 på 3-an låg man nära 2000-varv. La man i 4-an hamnade man på 1100 varv vilket inte bilen gillade så värst mycket. Audis växellåda var smidigare än Volvos dock tyckte även här att lägena låg för tätt. BMW 118d - Denna bil kändes helt klart piggast bland de jag provkört. Bra gasrespons och enormt trevlig växellåda. Kändes betydligt piggare än föräldrarnas 523i. Vilket jag så här i efterhand tycker är lite märkligt eftersom Volvo C30 2.0D på pappret har mer vridmoment och en mer fördelaktig utväxling. Men 118d KÄNDES i alla fall piggare. Det jag tycker mindre om med 118d är småsaker. Till exempel verkar det som man måste sätta på motorn för att kunna ställa in speglarna vilket är lite märkligt. På alla andra bilar jag kört räcker det med att slå på tändningen. Vidare tycker jag att dörrklangen är lite "klonkig". Men eftersom den är klart roligast att köra så bestämde jag mig för en BMW i alla fall. | |
| C30 är den största besvikelsen jag kört. Plastig o kass växellåda föt att nämna något | |
|
C30 D5 tycker jag är en mkt trevlig bil! Jag kan hålla med om till 100% att den manuella växellådan till S40/V50/C30 är värdelös, ta bara en sådan sak att lägga i 5:an inte riktigt är super enkelt pga. backväxelen ligger nere till höger, bredvid den 6:e växeln. Detta medför att det liksom finns ett "hack" bredvid 5:an som man väldigt lätt hamnar i, det finns dock ingen växel där ;) Största nackdelen med 1-serien är baksätet, insteget är konstruerat för pygméer eller akrobater :) Mvh/ Niclas |
|
| Vi har en A3 med 170-hästarsmotorn, manuell låda, och känner igen det du beskriver. Automat är att föredra på de flesta dieslarna, tycker jag. | |
|
Heden, man kan inte generellt säga "den manuella växellådan till S40/V50/C30 är värdelös" då det handlar om olika beroende på motoralternativ. Även den 6-växlade finns i olika versioner, från olika tillverkare. bmw newbie, menar du att inte ens läge två på tändningen räcker för att ställa speglarna (har inte orkat prova själv i skrivande stund...)?! |
|
|
Det var mer än vad jag visste om! Men oavsett, det känns inte bra att lägga i 5:an eftersom det finns ett hack till som växelspaken gärna söker sig till. Mvh/ Niclas |
|
| Hmm, vet inte riktigt vad läge två är. Det jag har märkt är att på 523i så kan man ställa i speglarna utan att sätta fjärrkontrollen i "nyckelhålet". På 118d så går det inte att ställa speglarna ens om man sätter in fjärrkontrollen under startknappen. Jag har i alla fall inte lyckats. Hur får man till läge två? | |
| På Volvo C30 2.0 D så låg backen till vänster (där den ska ligga :-)). Dock så var man tvungen att trycka ner växelspaken för att lägga i den. Är det förresten någon mer än jag som tycker att växellägena på många bilar ligger väldigt tätt jämfört med BMW? I körskolan körde jag Saab 9-3 och jag tyckte att växellägena nästa låg ovanpå varann. Volvo och Audi känns lite bättre men fortfarande inte som BMW. Det jag gillar med BMW är att växellägena ligger på ordentligt avstånd från varann så man känner vilken växel man lägger i. | |
| Läge två, dubbelklick på startknappen och ingen koppling nere. | |
|
När det gäller växellådor så tycker jag mazdas lådor tillhör det bästa jag kört i alla fall deras sportigare modeller. /L |
|
|
S40 2.4i (= automat). Vilket sätt att förstöra en motor. Slöare bil får man leta efter. Håller med om att sportiga Mazda/Nissan fungerar otroligt bra i transmissionen. |
|
|
Menar verkligen majoriteten i denna tråd att de föredrar långslagiga växellådor framför kortare och mer tätliggande växellägen? Långslagiga växelläge i förening med dieselmotorer ger ju i och för sig en viss känsla av rejält bruksfordon ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.