|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag tycker att miljöbilarna och den nya tekniken är väldigt intressant och jag följer utvecklingen med stort intresse. Att sedan ta steget och köpa dessa bilar.. nja... där blir jag lite tveksam. Skulle jag köpa en ny bil idag så skulle det nog bli en BMW diesel. Man är ju så miljömedveten man kan.. tills plånboken sagt sitt. Med Tjänstebil blir det annat... men som Lövet säger.. vad finns det att välja på? Jag måste välja miljöbil och kan därför inte köra diesel (jag behöver lite större bil pga två små barn med bakåtvändabarnstolar) Saab Biopower är de enda bilarna med lite motor och är faktiskt riktigt okej att köra! men de drar ju 1,2-1,3 liter milen... på landsväg! Jag tankar ofta kan jag meddela! Därför tycker jag E95 Saaben från BSR verkar himmelsk... om den gick att tanka då förstås.. Gas skulle då enda alternativet vara Passaten som nu släpps i Tyskland, Passat 1,4 TSI Ecofuel på 150 hk. Räckvidden uppges sammanlagt till 800 km varav 420 km kan ske enbart på gas. Annars är det bara tråkiga bilar som Lövet säger Men med etanolen finns faktiskt en framtid för både bensinare och dieslar, båda kan ju bevisligen konverteras till etanol framöver. Då behöver ingen åka på fosila bränslen längre... de bränslena lär ju inte bli billigare direkt. Bug |
|
|
Gasar-Magnus: I min värld är Zafira och Touaran lastbilar, vad man än från marknadsföringshåll har försökt döpa dem till. //Lövet |
|
|
ja suck, snart är väl etanolen död i Sverige????Länk så var de med de hälsosamma "super" bränslet etanol,haha inte nog att vi skövlar undan familjer och sabbar miljön i tredje världen utan nu drabbar det också gemene man med. Ja vad säger man??? inte nå gott som inte för nå ont med sig.(klassiskt ordspråk) vad är alternativen snart??? finns väl bara solenergi att ta av snart men då smutsar ju batterierna och solpanelerna ned istället när dom är förbrukade. vad gäller bmw:s vätgasbomber som eventuellt kommer i trafik så kan dom ju bli intressanta om vi håller terroristerna på lämpligt avstånd. min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Den studien är ett konstaterande av att etanolen är en mycket bättre och hälsosammare energikälla än bensin. Utsläppen sämre vid kallstarter.. ja, det rör sig om upp till max 30 sekunder med en helt nedkyld bil. Resten av tiden (99,9999999999999% av tiden) är etanolen totalt överlägsen när det gäller utsläpp även av dessa gaser. Men vilken väg skall man gå på lång sikt.. etanol, biodiesel, gas, el, vatten..? Därom tvista de lärda.. Bug |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.