AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.586

Dieseln är död i Sverige om 15år?

Sida 1 av 2
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Någon som sett BSR Saaben som är konverterad till E95?
Länk
Fakta om bilen:
Saab 9-3 med Saabs original dieselmotor, där förbränningsrum, bränslesystem och motorns programvara modifierats.

- Maximal effekt 195 hk, vridmoment 410 Nm

- Låg bränsleförbrukning, landsvägstester visar ca 5 lit/100 km

- 95 % mindre fossil CO2, minimala utsläpp av farliga kolväten och kväveoxider och i princip helt eliminerade partikelutsläpp.

Detta intressanta koncept, vars idé givetvis är stulen från den tunga fordonsindustrin visar på en intressant utveckling de kommande åren.

Att dessa typer av motorer skulle böjra kunna säljas är avhängt av en enda sak. Tillgången på bränslet!
Det frågan kan man i sin tur bryta upp i två underpunkter:
1. Framställningen av Etanol, dvs tillgången och kostnaden
2. Infrastrukturen dvs tillgängligheten ute hos landets mackar.

Etanolen som framställs i generation 2 tas ur biomassa... vi har en hel del sådant i vårt land, effektiviseringsgraden är på väg upp och det börjar snabbt närma sig massproduktionsfärdiga processer med ganska låga tillverkningskostnader.

Infrastrukturen blir dock en käpphäst eftersom E95motorerna inte kan gå på annat än just E95 blir distributionsnätet kritiskt.
En infrastruktur måste finnas innan motorerna kan säljas, och vem kom först.. hönan eller ägget
dock är det saker på gång... Länk

Intressant va?

Bug
Transocean
Hej Bug, jo, jag tror inte att infrastuktur blir något problem om efterfrågan finns...och då tänker jag globalt inte sverige med 9 millioner invånare.

Hur tillverkningen skall ske är en annan femma, visst i norden har vi skog och kan bli duktiga att tillverka etanol av rester som pappersindustrin inte kan förbruka, men tyvärr så tror jag att även denna etanol kommer i stor grad att tillverkas från sockerrör eller dylikt i u-länder, då fortsätter vi att hugga ner regnskog för att kunna tillverka etanol och jordägarna runt ekvatorn har ju ingenting emot det om det ger ett tillfälligt lyft i levnadsstandarden för de nästa säg 10 år.

Det är ju trots allt skogen som absorberar Co2 och hugger vi ner skogen för att "vara miljövänliga" så måste vi ju vara helt blåsta! Nu är vi ju inte det, däremot handlar det om att köpa billigast möjligt mat på Willys, handla på IKEA för det är "billigt" och spara 1 krona per körda mil med en jävla etanol-saab! Det är det det handlar om.

Med flat skatt och atomkraftverk världen runt samt en satsning på Hybridteknologin löser vi Co2 problemet. Fast vad säger oljebolagen då?
li
38
lilla_sexan
E46 325i Sedan -01
F30 320d -12
"Det är ju trots allt skogen som absorberar Co2 och hugger vi ner skogen för att "vara miljövänliga" så måste vi ju vara helt blåsta!"

Mja, detta tror ju jag är en vanlig missuppfattning. Visst, skogen absorberar till viss del CO2, men det är en rätt liten del av CO2 som är i kretsloppet som binds upp av träden. Träd spjälkar CO2 till C (d.v.s. trä) + O2 (syre) genom fotosyntes, men vad händer när trädet dör när det står i skogen? Jo, C + O2 -> CO2 i.o.m. förmultningsprocessen.

Så skog är bara en kol-buffert, så att säga. Mängden CO2 som binds av träden kommer tillbaka på ett eller annat sätt till atmosfären, iaf. på kort sikt. Men man måste ju plantera ny skog i takt med avverkning för att det ska bli CO2-neutralt.

Därmed inte sagt att jag personligen är övertygad om att etanol är rätt väg att gå av andra orsaker.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
I slutändan handlar det om att vi behöver förändra våra vanor i kombination med tekniska landvinningar. Vi bara en natur och det produceras inget mer av den. Förändringar kan bara ske med hjälp av information, upplysning och tid att förvärva insikt. Att som miljötalibanerna hojta om lagförslag om ditten och datten tror jag inte på, däremot att erbjuda vettiga lösningar, samåkningsuppmuntran mm det tar så lite tid och gör så mycket.
Jag tror att biogas är det som gäller det närmasta 5 åren som "hett" bränsle och de 10 åren efter det vätgas. Elhybrider och trampbilar borde vara miljöisch:)
Mvh
Asken
Som inte är tekniker men gillar teknik
även NESTE OIL i Finland har tagit fram ett nytt "dieselbränsle" som är renast i världen
Länk

Länk

I Sverige säljs den under namnet diesel eco 20, dvs 20% biobränsle men ska på sikt heta diesel eco 100 där Neste är med i forskningsprojekt som siktar på att använda alger och mikrober som råvara för biodiesel. Teknologin som behövs för att kunna avända alger och mikrober väntas vara klar år 2015.Neste Oil siktar på att bli världens ledande producent av biodiesel.

Och alger och mikrober lär vi ju ha fullt av om några år så som vi skitar ned.

min bmw 324td hemsida Länk
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
OKQ8 skulle ju börja sälja den här dieseln från Neste Oil men backade då det blev politiskt inkorrekt att den innehåller palmolja från plantager i Malaysia. OKQ8 väntar därför med lanseringen tills dess att det finns biodiesel med andra råvaror.
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Jag kan hålla med Asken om att gasbilarna är de bästa ur miljösynpunkt. Varför utbyggnaden och antalet bilmodeller med denna lösning dröjer är för mig en gåta. Men att kunna bygga om dieslar på detta sätt är farsinerande.

Det är nog ett bra första steg för den tunga trafiken och tydligen fullt gångbar på personbilsdieslar. Bilarna drar ju inte mer heller, trots det lägre energinnehållet.

Bug
Det här med etanol som Sverige och visa andra rika länder gör, är BROTT MOT MÄNSKLIGHETEN, men ändå finns många svenskar som nappar på det.
TYVÄRR

DUM SPIRO SPERO
Hoppas egentigen att dieseln inte är död om 15 år:

DUM SPIRO SPERO
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Brott mot mänskligheten...
Det var ju att ta i också... Nä Diesel och bensin är ju bäst, det är därför hela världen mår så bra nu.. dessutom är det ju riktiga demokratier utan mänskligt förtryck som sitter på oljan..
Fosila bränslen är kung va?

Etanol är ett av många initiativ, ingen slutlig lösning men ett steg.

Jag tillhör dom som tror att lösningar måste hittas snarast för att få ner användningen av fosila bränslen.
Etanolen slår fosila bränslen på fingrarna rejält när vi tittar på miljöeffekterna men den är fortfarande en ganska tung miljöbelastning.
Gasen är ännu bättre!
Om BMW:s vätgassatsning lyckas är det ytterligare ett effektivare steg osv..

Stoppa huvudet i sanden hjälper inte.

Bug
Nej, det handlar om något annat , att skappa arbetstillfälle i egna länder och trycka ner de redan fatitga, och sedan undrar man om terorismen.
Fosila bränsle finns redan ,dvs , man måste inte tillverka den. Och sedan handlar det om hyckleri, hjärntvätt, osv.
JAG TROR PÅ KLIMATFÖRÄNDRINGEN MEN INTE PÅ ORSAKERNA, det väl stor skilnad .

DUM SPIRO SPERO
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Ok, vilka erkända klimatforskare har du med dig på den teorin?
Oljebolagens egna "forskare" som avlönas för att INTE koppla ihop fosila bränslen och klimatförändringar kan nog skriva under men knappast någon seriös.
Lägg därtill lobbyister och media och tex USA:s president med stora intressen i Oljeindustrin... (läs gärna "Vem har snott mitt land" av Michael Moore)
Forskarrapporterna säger en sak, media något helt annat, tack vare ovanstående.

Allt man behöver göra är att så lite tvivel i folks medvetande för att bromsa utvecklingen och därmed fortsätta sitta på makten och billjonerna.

Du vet dom där stollarna som nyss fick Nobels fredspris för sitt miljöarbete, de verkar faktisk ha något att säga.. sen kan man välja att lyssna eller inte.. det valet står dig fritt.. men jag hoppas att flertalet lyssnar..

Bug
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Sen skall vi inte glömma att kolkraftverken runt om i världen är långt större miljöbovar än vi bilister men det är en annan diskussion...

Bug
Det väll ingen skillnad på förskare och förskare utan bara de som betalar dessa förskare.Alla styrs av intressen.

DUM SPIRO SPERO
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bug: "Jag kan hålla med Asken om att gasbilarna är de bästa ur miljösynpunkt. Varför utbyggnaden och antalet bilmodeller med denna lösning dröjer är för mig en gåta.

Anledningen till att gasbilar inte slår i någon större utsträckning är ganska förståeligt. Halva bagageutrymmet försvinner och ändå kommer man bara runt 30 mil på full tank i bästa fall.

//Lövet
En pytte pytte kärnreaktor i skuffen skulle inte ta någon plats alls...

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Lövet,

Visst har du rätt till viss del.

Jag har själv bara åkt V70 som gasbil och där var det inget som snodde lastutrymme. Däremot lite halvdålig räckvidd. Det är ju två separata tankar så visst tar det plats idag när man inte bara kan åka på gas pga det dåliga utbudet. Men den dag vi har ett utbyggt försörjningsnät och endast en tank behövs så funkar det. Om det nu någonsin kommer att bli så.. men ur miljösynpunkt är det bra... med biogas.
Länk
Med lite roligare bilmodeller kanske det kommer ut fler på marknaden om "marknaden" sätter tryck.

Bug
Bug: Michael Moore är ungeför lika objektiv som George W talar VÄLDIGT mycket av egna politiska intressen så hans "sanningar" skall tas med en STOR nypa salt..

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Hahhaha, ja det är helt rätt, den mannen kan vrida till saker!
Men det faktum att familjen Bush har stora intressen i oljeindustrin likaså har stora delar av kongressen samma intressen. Det har till och med visats som dokumentärer på Discovery.
Familjen Bush är också nära förbundna med familjen bin Laden i Saudiarabien i stora oljeaffärer, det är också allmänt känt. Dock drar mr Moore lite för stora växlar i sina slutsatser men faktan bakom stämmer..

.. men det känns som vi kommit lite från ämnet nu..

Bug
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om man nu vill åka gasbil vad har man att välja på egentligen? Själv bor jag relativt nära en gasmack så för mig skulle det egentligen kunna vara ett alternativ men jag lockas inte av bilarna tyvärr:

V70 - jag är inte gubbe
S60 - lite roligare men fortfarande 140 häst
Mercedes E 200 NGT - svindyr och det finns typ 2 till salu begagnat
Touran - Lastbil, utesluten
Zafira - Lastbil utesluten

Som bilentusisast är det inte lätt att vara miljövänlig. Ser man bilen som något annat än en transport mellan a-b så är utbudet tunnt minst sagt

//Lövet
Touran & Zafira är MPVer inte att förväxla med VW Caddy (som är lätt lastbil) som även finns som gas bil

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.