|
|
|
|---|---|
|
God kväll! Jag ar lite knepiga problem som jag inte blir av med i min 525:a e34. 1. Det klassiska klonkandet i framvagnen (Sjukligt irriterande). Har bytt stabilisatorstagen utan framgång och funderar nu på vad nästa steg ska vara. 2. Sjukligt jobbiga vibrationer i hela bilen (speciellt i ratten) vid kraftig inbromsning i högre hastigheter. Känns ungefär som om bilen ska hoppa i diket eller gå i ett par miljoner delar. Kan det verkligen vara skivorna eller är det så att felet med klonkandet och vibrationerna hör ihop? Att en sak påvekar en annan? Vore mycket trevligt att se vad ni tror! Kör lugnt! =) | |
|
Hejsan! På min var det en stötdämpare som var slut i fram och glappade, var riktigt svårt att upptäcka. Fick lyfta bilen och dra i fjäderbenet för att se att dämparen glappade i kolvytan. Ett tips om du inte kollat! MVH JIKen |
|
| Tack för sjukt snabt svar! Ska ta och hissa upp gamla bettan imorgon och se om det kan vara så! Ska ändå sänka bilen 60/40, då kan man ju byta samtidigt! =) | |
| hade klonk när spindelleden var dålig. | |
|
garanterat bakre spindellederna. testa om du rullar sakta och duttar på bromsen, kluckar det då är det dom. |
|
|
Har nu testat det som "535 NOS" föreslog, och det låter klonkar men inte riktigt lika högt! Men jag är ganska dålig på att veta vilka de bakre spindellederna är... Ni råkar inte ha en ritning? =) Sen är ju frågan om det är anledningen till vibrationerna i ratten? Tack för all hjälp! |
|
|
Kolla konditionen på de bakre casterstagsbussningarna, pos.8: Länk De är ofta inblandade vid bromsvibrationer vid lätt inbromsning. Vibrationer vid hårdinbromsning för misstankarna till skeva bromsskivor. |
|
| nummer 7 var problemet i mitt fall, klonkade samt skakade i ratten runt 100kmh | |
Transocean |
ja, nu har du fått alla möjliga orsak till dina vibbar. Jag föreslår att du börjar med att byta de yttre styrstag med spindelled ( skruvas in/ut) 99 kr på Biltema, om vibbarna inte försvinner går du för casterstag. Skivorna KAN vara skeva men jag tror inte riktigt på det innan allt annat är uteslutet så vänta med dom. När det gäller dämpare så kan de ju vara helt slut, men är dom någorlunda nybytta så kolla fjäderbenslagern på toppen av dämparen istället, många missar att byta dom när de byter dämpare och de blir garanterat glappa efter 15 000- 20 000 mil. Är framvagnen sjuk så märks det mycket tydligt när man byter till sommardäck, speciellt om man har lite bredare däck. |
| Om du bänder lite med en kofot i spindelleden så ser du om den är glapp direkt. | |
| det är nr två på den ritningen, (wichbone) hade samma sak på min för några år sen, böt dom och det blev bra, av dom blir det att kännas just som att skivorna är skeva. | |
|
Tack för alla bra idéer! Det blir en heldag under bettan imorgon för att försöka lista ut problemet! =) Hör av mig när jag vet mer! Tack för allt! |
|
|
Hej Har samma problem som du klonkar när det är smägropigt samt när jag bromsar. Bilprovningen har anmärkt på spindellederna vilket jag håller på att kolla priset på. BMW 1400 kr Många nämner Biltema är det ett alternativ ser att priset är 500 kr. |
|
| Länk 795:- spindelled/casterstag av märket vaico | |
|
Det verkar vara det som är problemet! Låg under bilen igår och det verkar som om det är vänster främmre spindelled som är glapp i. Jag sticker och köper en nu så får vi se om det stämmer! Tack!! |
|
|
Eller det kanske inte heter spindelled.. Nummer 2:Länk Hoppas på att det är den! |
|
| Den benämns lite olika. Länkarm, bärarm o.s.v. Själva spindelleden sitter i yttre änden på den armen. När man byter denna arm kan man påverka hjulinställningen, så har du dyra däck är det på sin plats med en mätning/inställning. | |
|
Tack "Anders-72" för förklaringen! Jag hoppas inte det är så farligt, sitter ett par Yokohama 225/45/17 på.. Inte så farligt, men adet kanske man gör iaf! Nu bär det av till biltema! Hör av mig sen! |
|
|
Nu är det äntligen avkalrat! 500:- och ett par timmars arbete (För en novis) så var vänster länkarm utan spendelled bytt, och bilen har slutat vibrera!! =) Klonket har även det försvunnit till 90%! Och allt tack vare er här på Autopower! Tackar och bockar!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.