AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.273

Någon som svarvat upp spjällhuset själv - m52

Är det någon som har svarvat upp spjällhuset för gasspjället och/eller antispinn till en m52 motor!?

Eller om någon köpt de större spjällhusen från "Alpina527" som kan ge mig lite tips.

Jag ser i original spjällhus för gasspjället att det inte är helt cylinderformat, utan har "urgröpningar" för spjället osv. De större som går att köpa, är de bara uppsvarvade till minsta möjliga godsmängd återstår, eller är de gjorda med samma form som originalspjällhuset?

Sen undrar jag även om någon har nåt tips hur jag ska göra det vinklade spjällhuset till antispinn större!?

Jag ska lämna grejerna till en kunnig kille på en mekanisk verkstad, men är intresserad av hur de större som går att köpa ser ut. Om de är omgjorda originalgrejer eller helt nyproducerade bitar?
Har tagit isär spjällhuset, men är det någon som kan tipsa hur jag får loss spjällaxeln!? Det sitter en slags låsring i ena änden, men den verkar inte möjlig att få loss.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
jag hade ett spjällhus från alpina527 på min 528a, utöver att huset är utfräst så satte det ett nytt spjäll i det.

jag vill minnnas att jag köpte ett spjällhus till antispinnen med från alpina527, inte helt 100 på det men så kommer jag ihåg det.

Delarna är omarbetade orginalgrejer.

I övrigt så har jag inga tips tyvärr.

Till er andra som läser detta, Alpina527 är en användare på ett engelskt forum och inte en superhemligt modell från Alpina ;)

Har kommit lite längre nu. Spjällaxeln skulle ur åt andra hållet, alltså låsringen går inte att ta bort utan att ta ut axeln. Tog en avdragare och drog loss själva "gaswiredelen" och så löste det sig.

Problemet med att svarva ur spjällhuset är att själva huset inte är rakt utan det är förskjutet vid spjällaxeln. Så antingen är det ursvarvat snett genom hela huset eller så måste man svarva ur från båda hållen, men då blir det problem med en skarp kant i mitten så att säga.

Jag hoppar nog över att göra om antispinn-spjället. Dels är det mycket mindre diameter än själva spjällhuset för gasreglaget, sen finns det begränsat med material att ta bort och hursomhelst stoppar spjället flödet även om det är helt öppet. Så jag rationaliserar nog bort antispinnet och tillverkar en större rörböj istället.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.