AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
510

hjälp med däck dimension

Juventini
Hej kära vänner!

I och med våren är här så behöver jag hjälp. jag har orginal fälgar 17" till min 320i e46. Men nu måste jag köpa nya däck till dom, jag har letat bara efter 225 45 17. Men nu har jag läst en del inlägg om att ju bredare däck ger högre ljud i kupe och mer "spårkänsligt". det är helt tvärtom mot va jag skall ha..jag vill ha tyst i kupe och samtidgt stabil styrning, då läste jag att man skall ha 205 45 17 någonstans i forumet. Kan jag få hjälp av er skulle vara tacksam. jag har liknande fälgar som länken nedan fast 17".

Länk
Juventini
finns det ingen med ide eller förslag på dimension?
205/45-17 låter fel, 205/50-17 borde ge samma rullomkrets som orignalmonterade däck.

Vet du hur breda fälgarna är? om jag inte missminner mig helt är dessa 8" breda (men jag är inte säker) och då tycker jag att 205-däck är i smalaste laget.

Angående vägljudet har detta mycket med att göra det specifika däcket mer än om däcket skulle vara något bredare. Är du ute efter låg ljudnivå är Michelin Primacy ett mycket bra alternativ.

/// Erik
Juventini
ok vet då lite mer. tack
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Håller med om Primacy för komfort. Låt dig inte avskräckas av priset, för räknat i kr/mil går de billigt. 225-bredd är lagom för 7,5-8" och det är nog snarare profilhöjden som påverkar ljudet än en breddskillnad på 20 mm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.