AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
795

Dålig räckvid på larm-kontrollen

le
93
letsrace
323Ti Compact- 98
Som rubriken lyder har jag lite dålig räckvid på fjärren till larmet, cobra.

Någon som vet några knep eller återgärder för att förbättra detta?
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Dålig räckvidd? Det finns för o nackdel med "lång räckvidd" en kollega blev av med sin BMW, någon snodde nycklarna i hans jackficka i lunchrummet, gick ut på parkeringen och tryckte, jo där stod den upplåst och innerbelysningen tänd. Det stod andra BMW på denna parkering också.
Som sagt för o nackdel

NoFear, kör med insidan.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Dessutom är risken att man låser upp bilen ofrivilligt utan att märka det om man är en bit från bilen. Jag vet, på min förra King Cab funkade fjärren på över 100 meter! Inte så bra alla gånger.

Håll fjärren mot huvudet så blir räckvidden betydligt längre. Seriöst alltså, prova själv får du se. Clarkson visade det tricket i ett Top Gear en gång och jag kan intyga att det fungerar. Jag vill helst inte veta varför...

"BMW six appeal"
Anledningen är enkel, kroppen funkar som reflektor för radiosignalerna. Bästa effekten blir det om man står vänd mot bilen och håller fjärrsändaren några cm framför kroppen. Ursprunga "myten" var att hålla fjärren/nyckeln mot hakan, resultatet är detsamma.
Dålig räckvidd kan ha flera orsaker: Dåligt batteri i fjärrsändaren, dålig antennplacering i mottagaren i bilen. Kan tyvärr inte säga hur Cobra har sin antenn arrangerad.
Ofrivillig upplåsning skall resultera i ny låsning automatiskt efter 15-30 sekunder om man inte öppnar dörr osv inom denna tiden. Annars är det ett oseriöst larm.. numera är det krav på atomatiskt återaktivering.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.