AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
30.343

Tillåtet med bara angel-eyes?

Sida 2 av 2
men om man stoppar i umnitzas 6000k sats då?
verkar ju lysa betydligt starkare eller är original kanske typat bara för parkering?
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
eftermarknads CCFL (AE) lyser betydligt starkare än oem men om det då är laglig är nog en fråga av det tidigarenämnda lagtolkningen

SPONSORED BY: SpeedCouture | Mekonomen | BMW CS
Endast speciella lampor (armaturer) är godkända och e-märkta som varselljus och ersättning för halvljuset under dagtid. Exempel är tidiga Volvo, Saab en del japaner m.fl som hade en 21W lampa för detta istf den vanliga 5W positionslampan. Ännu tidigare såldes speciella varselljus, ofta gula, som ersättare för halvljuset under dagtid.
På senare tid har BMW en speciell lampa i inre ljusringarna som också är godkänt som varselljus.
Man kan inte ersätta positionsljusen i befintliga lampor eller ljusringar i t.ex E39 med andra lampor eller färger för att skapa ett varselljus. Ljusstyrkan blir alldeles för svag. Ljusringarna i de nyare bilarna har annan konstruktion.
Tyvärr faller också all form av e-märkning och godkännande så fort man moddar sina positionsljus.

FP
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Dessutom åker man väl dit på helbilsgodkännandet om man börjar ändra med belysningen på en E39?

Man ska sikta på att vara bra!
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Hur vet man om en bil har godkänt varselljus? Jag tänker på min ännu inte levererade X3?

"BMW six appeal"
Alla bilar som levereras med utrustningen från start (original) är självklart godkända. Eller hur menar du?
Alla bilar har förstås inte speciella varselljus, då är det halvljuset som gäller även under dagtid. Dimstrålkastarna är ett annat alternativ till halvljusen, funkar utmärkt som varselljus. Positionsljusen , antingen i form av angel eyes eller vanliga, duger inte som varselljus.

FP
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
bood: Jag tror du kommer märka om den har det när du får bilen. De 3-seriebilar jag kört som har haft det har nämligen haft angeleyes påslagna i dagsljus om man har ljusvredet i autoläge. När det blir mörkt slår de automatiskt på halvljuset, även i tunnlar! Dessutom står det säkert i instruktionsboken.

Man ska sikta på att vara bra!
St
36
Strebern
BMW 320d Touring -08
E9X med -08:ans spec har dom nya angel eyes som ger 45W ljusstyrka och därmet är godkända att använda som halvljus i sverige. 3-serien äldre än -08:ans spec har inte godkänt halvljus med bara angel eyes pga för svagt ljus

Du menar säkert rätt men skilj noga på varselljus och halvljus. De extra starka ljusringarna är godkända som varselljus för att synas men ersätter inte halvljusen när det börjar skymma eller när det är mörkt. De ger ingen ljusbild på vägbanan osv.

FP
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
folke: ju, men nästan alla BMW har angel-eyes men bara en del av dessa har angel-eyes godkända som varselljus. Hur vet man vilket som är vilket? Är det olika mellan modeller och/eller tillverkningsdatum? Det var det jag undrade.

Jag har beställt bi-xenon på min men det fanns inga uppgifter om något varselljus vad jag kan komma ihåg. Försäljaren lär inte ha en aning i alla fall om jag frågar honom...

Jag tar fasta på Thorssas svar. Finns det så sköter det sig själv om man använder autoläge.

"BMW six appeal"
st
3.460
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det verkar bara finnas på Coupén, där står det i prislistan: Xenonstrålkastare med corona-ringar med varsel-/parkeringsljus

st
3.460
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Du ser om coronaringarna är utrustade med varselljus genom att slå på strålkastarna i Automatikläget och valt läget med varselljus i inställningarna, då lyser de inre ringarna märkbart starkare än de yttre.

Man ska väl endast ha två strålkastare tända framåt och varselljusen (de starka coronaringarna) skall väl betraktas som strålkastare på samma sätt som dimljusen.

I Parkeringsljusläget ljser all fyra ringarna lika svagt.

bood: Som redan skrivits, du lär inte missa skillnaden på vanliga ljusringar med positionsljus och de som har förhöjd styrka på två av ringarna som därmed kan tjänstgöra som varselljus.
Jag skulle inte ta fasta på Thorssas svar, detta har inget med varselljusfunktionen att göra. Automatisk tändning av halvljuset i tunnlar eller när det skymmer är en helt separat funktion som funnits länge på vissa bilar.
De BMW-modeller som har förhöjd styrka på två av ringarna (varselljus) går förmodligen inte att tända "fel", eftersom detta är en medvetet konstruerad funktion, dvs antingen varselljus ELLER halvljus.
Jämför de tidigare exemplen på bilar som haft separata varselljus länge, de släcks alltid när halvljuset tänds.
I fallet med lågt placerade dim eller kurvljus så KAN man oftast ha dessa tända samtidigt med halvljusen, det finns länder som föreskriver detta och andra som inte tillåter detta osv.

FP
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Så vitt jag vet så har steaman rätt, det är endast coupén (samt cab) som har dessa extra starka coronaringar med automatisk aktivering. På min Sedan lyser halvljuset alltid om jag sätter vredet i autoläge, och om jag ändrar i inställningen och anger att halvljuset ej ska användas i dagsljus så lyser ingen lampa alls. Hade gärna haft den funktionen, men hur jag än mekar så har jag inte lyckats få till det, så jag antar att jag inte har det. På Theanders här i Lund hade de ingen aning om hur det låg till...
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Ja nu vet jag att på X3-08 finns inget sådant varselljus. Sätter jag ljusomkopplaren i automatläget lyser inga lampor alls i dagsljus. Synd.

Men det står något om det i instruktionsboken att det ska växla mellan varselljus och helljus. Lite konstigt är det...

"BMW six appeal"
Verkar luddigt. Om det diskuteras helljus i boken så är det automatisk avbländning som menas. Annars är det automatiskt påslag av halvljuset i tunnlar och i skymningen som i diskussionen ovan. Ingetdera har med varselljus att göra.

FP
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
:) Det var nog jag som skrev lite luddigt... växla mellan varselljus och halvljus...skulle jag skrivit.

Ska kolla i boken i morgon (idag).

"BMW six appeal"
Men du har ju inget varselljus att växla från..?

FP
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Det är ju det som är lite konstigt...att det ändå står beskrivet i boken...trots att det inte finns.

Jag glömde kolla i boken idag (Håller på att byta suffletten på caben) men ska försöka komma ihåg det i morgon.

"BMW six appeal"
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Så här står det i boken:

Under rubriken: "Varselljus* : ... ... Du kan låta aktivera varselljuset i din bil." (Det är tydligen något man kan låta verkstaden göra på beställning)

Under nästa rubrik: "Automatisk halvljusstyrning* : I kontaktläge 3 kopplas halvljuset automatiskt till eller från beroende på ljuset i omgivningen..."... ... "Om varselljuset är aktiverat är halvljuset alltid tänt i kontaktläge 3 när tändningen är inkopplad."

Förmodligen menar de alltså halvljus när de skriver om varselljus. Vad jag inte begriper är varför man skulle vilja aktivera varselljuset så halvljuset alltid är tänt i läge 3. Det är precis den funktionen man har i läge 2. Man kan alltså aktivera en funktion som redan finns men på ett annat läge på omkopplaren.

Är det någon som förstår ? :)

Jag släpper detta nu och nöjer mig med att konstatera att jag inte har det "nya" varselljuset i form av starkare angel-eyes som verkar finnas på vissa nyare modeller. Tyvärr.

"BMW six appeal"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.