AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
30.342

Tillåtet med bara angel-eyes?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Jag har på senare tid sett fler och fler nyare BMW kör med enbart angel-eyes:en tända. Det gäller främst nya X5 men även en del andra. Då undrar jag om det kan vara så det är godkänt med angel-eyes som varsel-ljus? Många andra bilar har lika "svagt" om inte svagare ljus som är godkänt. Ingen stor fråga men kan vara kul/bra att veta.

"BMW six appeal"
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
De nyare modellerna har lite starkare ljus och de är varselljus. Äldre modeller har dem dock endast som parkeringsljus. Gäller även 5-serien och 3-serien. Säkert alla andra också...

Man ska sikta på att vara bra!
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Betyder det att det är tillåtet? Vilka års-modeller gäller det i så fall? Hur ska polisen kunna hålla ordning på det...:)

"BMW six appeal"
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
På nyare BMW lyser inre ringen betydligt starkare än den yttre, som varselljus, när halvljus tänds, lyser den med samma styrka som den yttre. Jag tror att det kom från årsmodell 07.

BMW CS #5206
Vill minnas att Volvo och Saab sökte dispens för att få sina 21W posljus Ok som varselljus på 240/99 när det infördes på 70 talet

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Gasar-Magnus: du förstod vilka jag menade :)

Nya Nissan Micra åker också omkring med halv-dåligt ljus, tycker jag.

Man kanske ska montera sådana där gula varselljus som "alla" hade förr...finns kanske på Blocket :D

"BMW six appeal"
St
36
Strebern
BMW 320d Touring -08
På 3-serien från årsmodell -08 ska den ena coronan vara starkare, och då ge ett godkänt halvljus, säljaren sade att det fanns på min bil, men jag har då inte sett det.... En av punkterna på min lista jag ska lämna över till BMW och få svar på

Inte godkänt haljvljus MÖJLIGEN godkänt varsel ljus, en "lök-ring" kan aldrig ge en korrekt halvljusbild...

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Han menar nog godkänt "istället" för halvljus.

BMW CS #5206
På nya X5 E70 så är angel eyesen godkännt ljus även som halvljus om jag inte har fel men X5 ställer ju om sig själv efter hur ljust det är ute så när det blir mörkt så sätts automatiskt den "vanliga" halvljuset på.

When batman takes a vacation he does the Gumball
Visa användare
1.981
Thorssa
Som sagt, det är inte godkänt som halvljus! Däremot istället för halvljus så länge det inte är mörkt!

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Är det inte lag på att man måste ha halvljus i dagsljus nuförtiden ? Då räcker det alltså inte med angeleyes hur starkt de än lyser ?
16.550
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
BMWs nya corona ringar är godkända att använda istället för halvljus dagtid (notera att de inte är en ersättning för halvljuset utan endast godkänt i dagsljus)

//Lövet
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
@andreas_lofgren: finns godkännandet nerskrivet någonstan?
16.550
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det får du nog vända dig till BMW om. Audi har också särsilda, svagare, halvljus för dagsljuskörning på A4, A5, A6 som är godkända. Genom att göra så sparar man bland annat xenonljusen väldigt mycket.

//Lövet
så här säger Trafikförordning (1998:1276)

"71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus."

Som synes är det som alltid gabnska flummigt uttryck "tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet" så det finns troligen en kompletterande regelverk om placering, färg etc etc

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Så ängel-ögonen på E39-an skulle kunna räcka som varsel-ljus i dagsljus? Hur ska polisen kunna veta vilka bilar som har godkänt "alternativ-ljus"? Har de en lista eller är det lite godtyckligt?

"BMW six appeal"
16.550
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej, E39ans ringar är inte godkända som halvljus, ens på dagen.

//Lövet
Godkänt och godkänt...

Läs vad trafikförordningen säger:
"annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet"
dvs låt polisen rapportera dig och vägra skriva på nån bot och låt det gå till tingsrätten så åklagare får pröva om tingsrätten delar hans/polisens uppfattning om "annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet" det är så predikat uppstår och det kan ju max kosta dig det samma som om du skrivit på direkt

Visa användare
1.981
Thorssa
E39 angeleyes är parkeringsljus och är ensamma inte godkända istället för halvljus. De nya modellernas angeleyes är däremot varselljus och de är godkända utan någon annan belysning. Med parkeringsljus måste du samtidigt ha dimljus påslagna för att det ska vara ok under dagtid. Skulle tro att det redan varit uppe i rätten att parkeringsljus inte är godkänd belysning.

16.550
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Exakt

//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.