|
|
|
|---|---|
|
Tänkte höra efter lite. Har planer på att byta bil nästa år antingen till en Porsche eller en Z4 Coupe. Blir det Z4 så är chansen stor till en kompressor kit från ESS. Vilken modell ska man isåfall kolla på 3.0 eller M modellen? Bilen ska ju gå varje dag till och från jobbet, dock inte långt. Skiljer det mycket motormässigt, bromsar, växellådan m.m mellan modellerna 3.0 / M ? Tack för alla svar! Mvh Johan | |
|
Kom på att min startade tråd kanske hör hemma på "trimning" så någon moderator kan väl flytta den. Tack på förhand! Mvh Johan |
|
|
Har ägt en Z4 3,0i Roadster -03 och nu har jag en Z4M Coupé -06. Z4M har ju till skillnad från vanliga Z4 (rätta mig om jag har fel) hydraulisk styrning, M-diffspärren och mycket bättre bromsar. Därför tycker jag att M-modellen är mycket "mer" sportbil än de vanliga modellerna. Finns säkert fler skillnader (bortsett ifrån motorn), men jag kommer inte på något mer på rak arm... |
|
| Vad är din budget? typ.. | |
|
Har inte direkt funderat i dom banorna än. Köpet ligger ju inte inom det närmsta! Ett komplett kit från ESS startar väl från 60-70 k? Sen kan man väl plocka på en massa grejer... Mvh Johan |
|
|
Vill du piska M:modellerna och inte tänker så mycket på hur mycket man kan lägga ut, Så tycker jag givetvis att 3.0si är det bästa valet, Går att trimma dessa mer och håller bättre (enligt ESS). EX. Mer häst än M modellen får du som sagt via ESS etc. Och bättre väghållning Bilstein PSS9 etc. Diffad bakaxel kan du få hos Köhler Racing (ska lämna in min där snart). Bättre bromsar (uppsjö av märken) Bättre avgassystem (Supersprint/Eisenmann mm).. Har själv aldrig provkört en Z4M men kan säga att det är helt underbart att köra en kompressor matad Z4:a Gör du alla dessa byten dörjer det nog länge innan en Z4M piskar dig. Dock så kostar det och sammanlagt får du nog en Z4M plus sparar en del pengar. Så har du vettigare saker att spendera pengarna på tycker jag nog en Z4M är bästa valet där har du som sagt en relatvit kvick standard motor, bra bromsar? bra väghållning? Diffad bakaxel osv. En 3.0si har du lite mer eftermarkands val till om man säger så. Sen visst det går ju att endast kompressor mata utan andra modifikationer men inget som jag rekomenderar, bilen känns inte jätte säker, något ormig i snabba acc och höga farter.. Så nya dämpare och bromsar är nästan ett måste, man måste ju tänka på medtrafikanterna också :).. |
|
|
Hejsan "Fantastiska Z4:an" har rätt om man pratar om den äldre 3.0i motorn men coupen har 3.0si och den motorn har jag letat kompressorkit till utan att hitta något. ESS har precis fått ett kit för Z4M så det är den du får välja om du måste ESS kompressormata en Z4 coupe nu. Har själv en Z4 3.0si coupe sen 3mån tillbaka och den går ju bra men man har ju redan börjat leta trim :) för framtiden. Angående väghållningen på coupen så kan jag inte klaga på den med org motor + M sportchassi ivarjefall, den ligger fint utan några problem upp till max på 250km/h. Enda jobbiga är att med 18" spårar den som satan på dåliga vägar (hela blekinge). MVH Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.