AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
897

Min 325a går skitkasst på tomgången

Mo
141
Molund
E-36 325i Sedan Edition
Aloo

Jag Min e-36 går ruggigt dåligt nu på tomgången. Har hört innan att det kan vara tomgångsmotorn eller lamba sonden. Kan det vara både och?

Vad får man för symtom när lambdan börjar ge sej? Jag tycker att i vissa lägen drar den för mkt bränsle.

Har ni ngn aning om vad det kostar att byta tomgångsmotorn/lambdsonden?
Vore vääldigt tacksam ifall någon kan komma med svar innan jag blir tokig på bilen ;)

Tack på förhand

Magnus

Beast no.7
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du kollat ordinarie servicepunkter, dvs stift, luft och bränslefilter?

Mvh
F.Nilsson
Som du beskriver så låter det som lambdasonden,men det kan ju mycket väl tänkas vara något annat.
En lambdasond går på ca 800:- pirat och 1500:- orginal ,så det är bara att välja om du nu ska byta den.Den är ju inte så svår att byta själv,men köper du pirat så måste du skarva ihop kablarna med gammla kontakten.En ny tomgångsmotor går på ca 2500:- om jag minns rätt så det blir ju lite dyrare.

Mo
141
Molund
E-36 325i Sedan Edition
Thnx Nilsson...jag är inne på din idé på lambasonden jag med nu.

Ska ringa o höra med JWR vad han ska ha för ett sånt byte.

Kom o tänka på en annan sak oxå...det här med förvärmda o icke förvärmda sonder. Motorn svajar inte när motorn är kall...inte så mkt iaf...blir värre när motorn stått på i ett par minuter.

Kan det vara så att sonden måste bli varm först?

/Magnus

Beast no.7
Fa
227
Falcon
325 -93
Lamdasonden på min 325 -93 var totalt trasig, men det påverkade inte tomgången nåt.
kolla hur dina avgasvärden är, är dom åt HV3 så kan den vara lamdan annars inte.
//Peter
X/
49
X///M JOCKE

BMW X///M 2,4 24v COUPE
Min 325-92 vandrar oxså i tommgång.Och ibland när man kör.Lurar på om det kan vara något med luftmassemätaren? vad tror ni???

X///M JOCKE
Pe
10
Perra1
525i -89
316i -90
På min 525 -89 räckte till min förvåning att plocka bort tomgångsmotorn och rengöra den invändigt med tops och avfettningsmedel. Tryckte därefter in lite olja igen med hjälp av tryckluft. Mitt problem var att tomgången pendlade 700-1200 rpm ett bra tag innan den stabiliserade sig. Funkat bra en månad nu iaf. Enkelt och framför allt billigt.
Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Eftersom du skriver att det är värst när bilen är varm tycker jag att du ska kontrollera EVAP-systemet innan du köper en massa dyra reservdelar! EVAP gör att motorn förbränner ångorna som bildas i tanken, förbränningen styrs av en magnetventil via styrboxen, magnetventilen kan läcka.
Vid vänster fjädertorn sitter kansitern (en plastbehållare) och magnetventilen. Lossa ledningen som går från magnetventilen till motorn och plugga den med en skruv, provkör! Går bilen bra då kan du antingen fortsätta med skruven eller skaffa en ny magnetventil.

MVH Fredrik.
Mo
141
Molund
E-36 325i Sedan Edition
Det är en intressant tråd du kommer med Fredrik.
Tror jag ska kika närmare på kanistern till helgen, det är väl den lilla saken som sitter brevid tomgångsmotorn va?=)

Min far trodde att det kanske kunde bero på att luftningen till tanken kanske inte funkade som den skulle. för när jag tankade fullt igår och sen dess har den gått som en klocka, inte svajat iaf!

Om jag ska prova o plugga kanistern, ska jag då plugga ledningen mellan kanister-motor då eller? Det är väl ara ångor som "färdas" i gummislangarna?

Finns det några nackdelar med att köra med kanistern pluggad?

Ojoj, det blev ett långt inlägg. Hoppas du och ni andra orkar läsa och kanske svara =))

/Magnus

Beast no.7
Mo
141
Molund
E-36 325i Sedan Edition
*lyfter*
Du
138
Dumbo
E36 325i -92
Molund: Fungerade det bra att plugga igen kanistern eller?

//Daniel
Mo
141
Molund
E-36 325i Sedan Edition
-->Dumbo Vet inte än ska kolla upp detta i morgon(lördag). Återkommer med resultat=)

/Magnus

Beast no.7
Mo
141
Molund
E-36 325i Sedan Edition
Nu e jag lite huvudbry...har precis varit ute och rotat under huven. Jag fick för mej att själva tomgångsmotorn var den svarta cylindriga sak(ca 200 mm lång) som sitter under LMM. Är det verkligen den? Tycker att den tillhör det här EVAP systemet...

Så jag har inte pluggat ngt än...eller smörjt upp tomgångsmotorn...*suck*...bilen går minde kul nu.

hjälp ngn? =)

/Magnus

Beast no.7
Mo
141
Molund
E-36 325i Sedan Edition
Nu har jag både pluggat magnetventilen och gjort ett försök till att smörja tomgångsmotorn men han går lika dåligt endå.

När man sedan är ute och kör så ligger bränsleförbrukningen uppåt 1,5-2 liter/milen!! Så kör jag i en dryg mil och vips, så är han tillbaka i sitt "normala jag" dvs, låg bränsleförbrukning och fin tomgång.

Nu till min slutgiltiga fråga: Detta måste väl bero på lambda-sonden?

Ska ringa till JWR och höra vad han tar för en sådant byte.

Vad tror ni andra?=)

/Magnus

Beast no.7
F.Nilsson
För att vara riktigtsäker på om det är lambdasonden så kan du ju alltid lämna in bilen på en felsökning.BMW tar väl mellan 600-800:- för en sån,men dom ser ganska fort om det är lambdasonden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.