AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.437

Ingen maskinskadeförsäkring på importerade bilar med Vesta!

Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Fick hem försäkringsbrevet igår och läste igenom det finstilta. Vestas helförsäkring täcker INTE maskinskada på importerade bilar. Ringde länsförsäkringar som för mig erbjöd både maskinskadeförsäkring samt hyrbilstillägg och annat till än lägre kostnad än Vesta. Tur att man inte haft någon maskinskada!

Mvh,
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Troligen beror det agerandet på att det finns så många importerade BMW där bilen rullat mycket längre än mätaren visar. Länsförsäkringar upplever jag som bra. Skall försöka flytta allt tillbaka dit igen. Lockades av lägre premier till ett annat bolag, men det är ju inte allt. Och i år har ju länsförsäkringar tydligen haft bra vinståterbetalning till kunderna.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
De försäkringsbolag som ger en maskinskadeförsäkring till en privatimporterad bil utan att kräva utdrag ut den centrala garanti och servciebasen för att säkerhetställa mätarställningen begår tjänstfel enligt min mening.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Hasso: Håller helt med i detta. Skulle förhoppningsvis leda till lägre premier (eller kanske mer sannolikt högre vinstmarginaler för försäkringsbolagen...). Rätt väg är väl att köpa aktier i bolaget man har försäkringen för att ta igen lite av sina försäkringsutlägg!

Mvh,
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Då torde ju Länsförsäkringar vara det lättaste sättet eftersom det är kundägt.

/Thomas

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Linni229: Jag vid flertalet tillfällen gnällt på IF där jag har mina försäkringar, när jag hittat mätarskruvade BMW på blocket med sk blocket begförsäkring.
De har eller ska visst ändra en del självrisker mm för importbilar

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
hasso: då mätarfiffel förekommer på svensksålda bilar oxå så tycker jag att det borde gälla svensksålda bilar oxå. Jag menar ang. ditt första inlägg.

// M.V.H. Daniel
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det fuskas extremt mycket mindre med svensksålda än importerade. Den som hävdar något annat åker garanterat importbil med spännande historik själv.

Kolla bara hur många bilar som avslöjats som skruvade på den här siten, det är väl runt 40 stycken vid det här laget. 2 av dessa har varit svensksålda (En vit 5 serie kombi och sedan Hassos 523 i sin blogg)

//Lövet
Sp
3.093
Spajjjs
andreas: å andra sidan så är det nog 100ggr fler importbilar som kollas upp än importerade..

// M.V.H. Daniel
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Problemet är bara att vi som åker med "ärliga" importbilar får samma restriktioner som "vraken" eftersom vissa försäkringsbolag stoppar maskinskadan på alla importer. Oavsett om man har dokumentation eller ej.

Vesta uteslöts av mig av den anledningen trots att de hade lägsta premien.

**BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Sp
3.093
Spajjjs
oj.. menar så klart att det är 100ggr fler importbilar som kollas upp än svensksålda.. :)

// M.V.H. Daniel
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Varför inte bara säga att maskinförsäkringen inte gäller om den skruvad?(det är ju förmodligen så....)
I händelse av skada så får försäkringsbolaget kolla upp den med utdrag ur den centrala garanti databasen och på övriga sätt. Då kan de göra de oavsett om den svensksåld eller importerad.
Lars

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.