AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.307

kolv storlekar

_a
93
_andersson_
bmw 320i -88
hej någon som vet vad m3 kolvar har för mått?
har planer på att borra ett m52b28 block och undrar om man kan använda m3 kolvar eller är dom för långa? dom har kanske till och med större kolvbult?
någon som han någon info alls?
tacksam för alla tips! även andra förslag på kolvar.
mvh andersson

Ride hard die free
Visa användare
847
Subidius
750 -91

m3 3,0 kolvar har 86mm i diameter. Om dom är för långa kan jag inte svara på.

Kärleken:
Länk
_a
93
_andersson_
bmw 320i -88
jo ytter diametern vet jag det är dom resterande måtten som jag hade behövt veta men tack för svaret iaf :D
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Det är 1mm mindre kompressioshöjd på S50 kolvarna samt kolvbulten är 1mm smalare.

__
//Niklas
_a
93
_andersson_
bmw 320i -88
*koni alltså om jag fattar rätt så har s50 kolvarna kortare avstånd från kolvbult till toppen av kolven?
fränt att den har b´mindre kovlbult trodde att den skulle ha större då den har mer effekt.
mvh andersson
_a
93
_andersson_
bmw 320i -88
ingen som kan tipsa om vad jag kan använda för kolvar om jag ska borra? vill ju inte gärna special beställa de blir väll snor dyrt?
mvh andersson
Du skriver M52 i första inlägget, antar att du menar M50?
För en M52 går inte att borra om utan vidare, då får man stoppa i foder.
Ska du ha kolvar som passar rakt i så ska du köpa kolvar till amerikanska M3 3.0
Länk
Tar du vevaxel och kolvar från den så får du 3 liter, den har 135mm stakar så du kan använda de från M52B28 om du vill, amerikanska M3 har inget gemensamt med den europeiska utan bygger på M50.
Men jag hade inte borrat så mycket eller använt de vevstakarna om du ska överladda, bara om det ska bli sugis.
Annars kan du lika gärna ladda lite mer och ändå få en väl så hållbar motor med mindre borr.
Se till att borrningen utförs med stressplatta monterad, t.ex. ppf har säkert möjlighet att hjälpa till med det, är ju inte alla motorrenoverare som har en sån för M50.
_a
93
_andersson_
bmw 320i -88
jepp blir med m50 block, så jag behöver bara vev och kolvar från amerika m3?
vad heter den motorn? är det lätt att hitta delar till den?
Den heter S50USB30 och är inte alldeles lätt att få tag på delar till.
Vevaxel finns här, men dyrt: Länk
Har du M52 135mm stakar så behöver du inte köpa dom nej.
_a
93
_andersson_
bmw 320i -88
säkert att man behöver veven då? räcker inte m52b28 veven till? tänkte eftersom att den verkar ha samma längd på stakar så tänkte jag att slaget är lika också.
S50USB30 veven om den har mer slaglängd så måste jag ju modifiera blocket ännu mer eller?
Du behöver inte modda blocket alls för B28 vev, och jag tror inte du behöver det för S50USB30 veven heller, den har inte lika stora vevlager som S50B30, så troligtvis går stakarna fritt.
Kolvarna skiljer i komphöjd, det är längre slag i S50USB30, 85,8mm.
Vill du kolla mått på olika kolvar så gå till mahle.com och leta dig fram till aftermarket-katalogen.
_a
93
_andersson_
bmw 320i -88
ok mr knows it all :D
är dy född i ett bmw garage eller du verkar ju ha stenkoll på allt jag slänger åt dig :P
ska kika lite på kolvstorlekar blir kanske inte att borra så mkt.
tack för alla svaren
He he, har hållit på med ungefär samma sak själv och läste på detta en del då.
Men jag byggde sugis med B28 vev och stakar + M50B25 Vanos kolvar.
Blir ca. 11,25:1 i komp då, så inget för överladdning.
_a
93
_andersson_
bmw 320i -88
hehe nja låter som att de blir ganska högt komp då, vad är lämpligt vid turbo konvertering?
kan du skatta ungefärlig effekt med 2,8l utan turbo?
eller kanske om de skulle bli att borra til 3,0L också där utan turbo?
8-9:1 är lämpligare för turbo.
Effekt beror ju väldigt mycket på kammarna, men t.ex US M3 3,0 ger 240hk.
Det är ju inga problem att få ur en 2,8 heller med rätt kammar.
300hk är säkert inget problem ur 3-litarn, men det blir ju rätt högvarvigt.
_a
93
_andersson_
bmw 320i -88
undrar vad effekten skulle landa på med en 2,8L och portad topp och vassare kammar.
men nog borde man ju kunna köra 10 i komp iaf vid turbo om man inte laddar mer än 0,7-0,8
men nog borde man ju kunna köra 10 i komp iaf vid turbo om man inte laddar mer än 0,7-0,8

Ja, 328 kolvar (med rätt ringar för järnblock) ger 10,2:1 och då kan du ladda kanske 0,8 eller så, med rätt mappning.
Tänk på att M52B28 stakar nog inte är så bra till överladd, de ser klart klenare ut än M50B25 ickevanos (som också är 135mm långa), mycket smalare.
Fördelen är förstås att de är lättare, men ska du inte bygga sugis så är de nog inte så lämpliga.
Det är möjligt att det är bättre material i B28-stakarna så att de är starkare än det ser ut, men jag hade gått på ickevanos stakar eller, med lite större budget, Eagle.
_a
93
_andersson_
bmw 320i -88
så stakarna från min motor passar alltså (dom är samma läng i m50b25 nonvanos som i m52b28?)
vart hittar man ringar som är gjorda för järnblocket till m52 kolvarna?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.