AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.100

Byta kolv i bromsoket?

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Pillade isär bromsoket fram idag och det finns lite rost och ojämnheter några mm innanför dammdamasken sedan ser den fin ut. Har detta någon betydelse eller måste jag byta kolv? Om dessa mm ligger utanför tätningsring bör inte detta spela ngn större roll eller?
ne
161
nellis
320i coupe-97,facelift.
Om kolven är helt tillbaka och rosten är utanför packboxen på oket så gör det inget.
Du
59
DubbleG
328 Ci -00
Tänkte låna tråden lite. Hade isär mitt högre bakre bromok idag för det har kärvat. Undrar nu vart man kan få tag i ny kolv och packningar? Har tyvärr inte hittat på nätet till min bil. Och packnigar och kolv var i väldigt dåligt skick. Bilen i fråga är en E46 328Ci -00.

Tack Marcus
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Packningar eller utbytesok finns lite över allt. Kolvar är det värre med.
Omfattar inte BMW's egna renoveringssatser även kolven, ser ut så i realoem. Ex. e46: Länk nr 10 där.

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Trodde det först men det finns inget streck till kolven. Endast till packningarna.
Det var ju trist, trodde jag med. Ringde just och kollade med den lokala verkstaden och det stämmer att det bara är packningarna som ingår i satsen.

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Men lite rost på kolve har ju ingen betydelse, den putsar du bara bort. Det är förslitningar i cylinderväggen som ger upphov till läckage. Kolven skall glida fram och tillbaka utan hinder. Culinderväggen skall veta slär och utan grova repor.
Det är gummipackningen innaför kolven som tätar! Damasken utanför skall se till att hålla kolvfettet innanför och smuts och vatten utanför!
Du
59
DubbleG
328 Ci -00
Ok tack så mycket för snabba svar. Blir till att putsa av den att börja med och sedan fram med mickrometern/skjutmått, blir det allt för stor skillnad får jag svarva till en ny kolv på jobbet.

Steaman lite rost på kolven har ju en relativt stor betydelse. "Putsar" man för mycket får ju kolven mindre diameter och vill det sig illa så läcker ju det. Packningen är ju designad för specifika mått, både ytter och inner mått. Jobbar inom hydrualik och där är iaf toleranserna väldigt små, visserligen är ju detta under ett mycket högre tryck (max ca 270bar). Men även i ett sånt simpelt system som ett bromsystem måste det ju finnas toleranser.

Följdfrågan blir då om nån vet vilket tryck ett normalt bromssystem håller vid full bromskraft? Och hur mycket man kan putsa?

Nytt bromsok känns ju inte som ett alternativ då det skulle kosta 2800kr enligt bmw. Renoverade gick inte att få via bmw, men det kan man säkert hitta på annat ställe.

Att köra bmw är bättre än att flyga första klass ;P
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Som jag skrev har inte kolven någon tätande funktion endast den bakomvarande packningen.
Det som brukar omöjliggöra renovering är när det blivit kraftiga rostangrepp på cylinderväggarna. De rostangreppen uppstår på grund av kondensvatten i bromsoljan som följd av uteblivna byten av bromsolja.
Det kan då uppstå gropar i cylinderväggarna som gör att oljeläckage uppstår.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Nu har jag inte skruvat isär E46 ok, men tätningsringen brukar ju sitta i cylindern och täta mot kolven vid rörelse. Då måste kolven vara i bra skick.
Lätt rost går att slipa bort med fint våtslippapper eller stålull. Gravrost kanske kräver nya kolvar.

Delen av cylinderloppet som är utanför tätningen spelar det däremot ingen rol hur det ser ut.

Om du kan hydrualik så är det bara att använda bondförnuftet så blir det bra.

**BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.