|
|
|
|---|---|
| Har skaffat 17" alpina fälgar från en B10;a som ska på min M3 e36 (vill få lite B8 stuk älskar den!). Problemet e att mitt delen saknas (täck plasten med alpina märket) var kan man skaffa sånt och hur mycket kostar det per hjul????? | |
|
Jag har för mig att de kostar ca:800 kr st(de är av aluminium, inte plast). Passar verkligen fälgar från en 5-serie på en 3-serie? |
|
| Nix dina Alpina fälgar kommer bredda alldeles för mycket utåt. Et på 5-seriefälgar ligger på runt 20mm medans du ska ha runt 40 | |
| E34 fram 8,5x17 offset 14 mm och bak 9,5x17 offset 24 mm. Det är bara några cm för mycket per fälg. Till E36 är det offset 46 mm både bak och fram på alpinafälgarna men dom har ingen fet kant. Dessutom finns det 2 typer av alpinafälgar som ser nästan lika ut. En med synlig ventil och en med ventil under täcklocket som har rundare fälgkant. Täcklocken är samma till 17, 18 och 20 tum men ta fram den stora plånboken om det fattas saker på fälgarna. Nya Alpina fälgar kostar från ca 1500.- mindre per styck i Tyskland än i Sverige. | |
|
vet att detta inte hör till detta ämnet, men Cartman var du på Gelleråsen förra lördagen? Ska det vara på det viset?! |
|
|
J0 nu sitter dom på bak, ser hur bra ut som helst men dom tar i =( ½cm djup skåra i däcket nu.... Men det sitter vinterdäck 225/45 på dom. Om man slänger på sommardäck med 235/40 funkar det då????? borde gå tycker jag. Kan man styva till fjädringen och eventuelt höja bilen lite bak för att få den att inte ta i???? |
|
|
Om du sätter bredare däck på fälgen så kommer de att ta i ÄNNU mer! Sälj fälgarna och köp ett par som har rätt inpressningsdjup, de du har nu är inte avsedda för din bil. Det går säkert att valsa ut fälgarna eller bygga om bilen på annat sätt men du kommer attt få en hel del problem som du kanske inte tänker på nu: 1. SBP kommer att ge dig ombesiktning för felaktig spårvidd. 2. Bilen kommer att bli jäkligt spårkänslig pga ökad hävstångseffekt på styrlederna. 3. Du kommer att slita ut de flesta komponenter (hjullager, bussningar etc.) i hjulupphängningen pga ökad hävstångseffekt. 4. Du kommer att svarva av gummit å däcken när de tar i = explosionsrisk. 5. Du kommer att förstöra skärmkanterna. 6. Däcken kommer att slitas ut i förtid pga fel vinklar. Ja, listan kan göra längre! Kort sagt det är massor med problem som du måste lösa om du vill ha dessa fälgar på din bil. Mvh |
|
|
Det var givetvis skärmkanterna som kan valsas ut! ;) Mvh |
|
|
Hmm märkte nu att höger skärmkant inte längre putar ut sådär snygt =( Nu har den buklats och viktsig innåt! Fälgarna åker av och ut på tippen..... Nu blev jag ricktigt ledsen ......... Men vilka alpina fälgar e det som passar??? |
|
| Nej jag var inte på Gelleråsen. Jag åker aldrig på klubbträffar. | |
|
Prova de Alpinafälgarna som är avsedda för 3serien istället. Hett tips. /M |
|
|
...eller varför inte till E36 B8? Det är samma till alla E36. 8x17 offset 46 mm fram och 9x17 offset 46 mm bak. |
|
|
demo1: Jag köper fälgarna av dig om jag får ett bra pris...:) |
|
| Hvis du koeber faelgene fra B8 skal skaermkanterne bag valses ud da disse daek er 265 mm brede. Jeg har en anvisning om du er interesseret. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.