|
|
|
|---|---|
|
Jag håller på att byta skivor och klossar på bilen och har dessutom köpt nya backar till handbromsen. Skivor och klossar har jag bytt förut, så det är inga konstigheter, men hur byter man backar och var sitter de? Jag hittade inga mektips på just detta. Tacksam för tips! | |
|
Då du demonterat skivorna bak, kommer du att se backarna till P-bromsen: Länk Skruva ihop justerskruven, pos.4 helt (ibland måste man göra detta genom ett hjulbultshål innan man kan få av skivan, om den integrerade trumman är hårt sliten). Sedan krokar man ur fjädrarna enl. pos 7. En bra polygrip är bra till detta. De sprintar som sitter mitt i backarna trycker du in och vrider ett kvarts varv och släpper så ploppar dom ut (bajonettfattning). Se till att hävarm och justerskruv inte kärvar. Vid behov, fila lite och lägg på TUNNT med kopparpasta. Sedan plockar man omvänt dit nya backar och fjädrarna. Vet inte exakt justeringsförfarande på E46, men på E39 gäller att släppa vajrernas justering helt (inne i kupen, bakom bakre askkoppen). Sedan justeras justerhjulet ända tills backarna låser mot trumman. Därefter backar man 12 kugg och justerar in vajrarna så att bromsen börjar ta ung. på 2:a knäppet på spaken. En snabbvariant är att bara justera med justerhjulet i trumman och backa 3-4 kugg, utan att röra vajrarna, men då vet man aldrig om hävarmarna står i optimalt läge och ger max kraft. |
|
| Tack Anders, för ett utförligt svar! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.