AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
531

vad för modell på turbon till min 530d -02

Jag undrar om det är en vanlig gammal hederligt turbo eller om det är en sån där variant som ändrar vinkeln på bladen efter varvtalen??

hoppas nån fattar vad jag menar :)

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas
Jag har nu efter mycket letande kommit fram till att det är den nyare varianten så kallad VNT turbo, då lyder frågan istället, hur styr signalen till turbon att den ska "ändra" sig?

Min bil drar nämnligen mkt bra på låga varv upp tills ca 2200 sen tappar den enn hel del och jag misstänker att det kan va snurran som har gett sig men vet ju inte säkert, nån som har någar ideer eller svar på frågan?

Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!
Antar att du redan kollat l så att luftmassemäteren är OK. Defekt sådan kan medföra "effekttapp" liknande det du beskriver.

Mvh/Saij
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Låter som LMM som inte funkar..jag hade samma på min men man ska vara klar över att LMM inte alltid dyker upp som felmeddelande även om felet är den då man kopplar upp bilen.

Du kan ta bort kontakten till LMM går den bra då då är det bara att byta mätaren..men om du tar bort kontakten ja då indikeras fel
jag har inte kollat luftmassemätaren men jag pratade med dom på bmw och om den är trasig så skjunker offtast "bränsle /100km" under effekt tappet.. Men vet nån hur man nmäter upp massmätaren?

gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Som ovan nämnt: koppla loss LMM och kör en sväng.

Karl Birgander, Kalmar
BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90
Förr: BMW 318is -90
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.