|
|
|
|---|---|
|
Jag försöker byta centrallåsmotor i förardörren på min E36 sedan. Låskistan är lossad från torxskruvarna och avhakad från dörrhandtagets krok som den är fäst i. Dock har jag kört fast på nästa moment: Hur får jag loss "pinnen" mellan låscylinder och låskistan? Den hindrar mig nu från att lirka ut låskistan och byta motorn. | |
| Har för mig att pinnen ska vara lös. Har du tagit bort skenan till rutan? Sen måste du haka lös armen från handtaget som går till låskistan | |
|
Låskistan är loss från handtaget, men skenan till rutan har jag inte tagit bort. Det ska inte behövas enligt de instruktioner jag tittat i, men det kanske är att rekommendera för bättre svängrum? Enligt instruktionerna ska det nu gå att lirka ut låskistan, men pinnen, som inte nämns någonstans, sätter stopp för det. Vad jag kan se så sitter den i övre änden fast i låscylindern och i den undre i låskistan. Måste den inte tas loss i någon ände? |
|
| Jag var då tvungen att ta bort skenan för att få bort låskistan. Sitter bara med en skruv och sen går den att haka bort. Sen behövde jag bara lossa handtaget innifrån och dom tre torxsskruvarna och så var den lös. | |
|
Det löste sig. Med skenan borta lossnade "pinnen" från låskistan. Tack för hjälpen! Återkommer ev med fler frågor när jag ska sätta ihop allt igen, för det ser inte lätt ut :-) |
|
| Kanon! Har själv alla saker demonterade. Väntar på en ny låskolv så ska jag också göra ett försök att sätta tillbaka allt. | |
|
tja! Finns det möjlighet att någon kan göra ett "mektips" med bilder? |
|
| Japp de skulle vara perfekt då ja ska byta låsmotor på min coupé. | |
|
Nu är ju bilen ihopskruvad igen, men jag kan rekommendera den här beskrivningen: Länk |
|
|
Lyfter denna tråd eftersom jag har samma bekymmer... Menar ni att den sk "pinnen" mellan cylindern och kistan bara ska lossna sådär?? Jag har nu plockat bort precis allt men den förbannade "pinnen" lossar ju inte. Hur mycket våld behöver man för att den ska lossna?? Kistan är loss och rörlig men jag får ju inte ut den pga detta lilla bekymmer. |
|
|
Låskistan har en vit nylonbussning som "pinnen" är fastknäppt i. Jag har glömt exakt hur det ser ut. Det visade sig att "pinnen" i min dörr lossnade pga bussningen gick sönder, men den fanns som reservdel hos BMW för ngra kr. Någon med det här färskt i minnet kan nog beskriva exakt vilken knyck som krävs. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.