|
|
|
|---|---|
|
Tjenare. Var och besiktade bilen idag, fick en anmärkning, krängningshämmare, bak, brusten. Kikade under och ser att det inte är något som helst fel på krängningshämmaren, men att kulan däremot släppt helt från höger pendelstag. Var inne på M-Bilar och inhandlade ett nytt pendelstag, och killen ojjade sig om hur svårt det brukar vara att byta. Vad är svårt, och hur går man lättast tillväga? Mvh / Filling | |
|
Det tar ca 10min. Antagligen det enklaste man kan byta på en E39 ;) Hur man går tillväga? Åla in under bilen bakifrån skruva loss trasigt stag, skruva dit nytt. Ungefär så svårt är det.... |
|
| Gissningsvis blev du utsatt för ett aprilskämt när han sa att det var svårt. | |
|
Haha, okay. Jo, antagligen ett aprilskämt, eller så var dom sugna på lite jobb bara. =P Bara att byta imorgon då. Tack! |
|
|
Hej, får väl väcka detta tråd i liv igen, har samma problem att jag måste byta pendelstag på min E39 -02. Jag är ingen nybörjare på att greja men den här pendelstaget är fan jobbigt, har nån tips hur man kan få loss den nedersta muttern, det e fan trångt där och jag får inte nån verktyg in där. |
|
| De e bra att ha en kompis med sig som trycker ner krängningshämmaren medans du monterar fast k-staget. Annars enkelt, lite trångt bara. | |
|
Enklast är att hissa upp bilen med hjulen fria så staget inte är under belastning, ta bort hjulet och skruva på Du behöver hålla fast "bulten" med en extra nyckel då den annars snurrar. trångt o jävligt :) i synnerhet den nedre bulten men annars en enkel operation. ///Göran |
|
|
Ta mekolja.. Smörj som fan sen vänta en stund, mina satt som f-n. Sedan som sagt är de bra att du har nån där som avlastar krängningshämmaren. Du får mera utrymme om du tar bort däcket ;) |
|
|
Jag använde en sån där hylsa för runddragna muttrar direkt på kulan i.st. för att krångla med den lilla sexkanten för mothåll. Med en rejäl förlängare kommer man fritt bakom bärarmen att skruva med spärrskaft. |
|
|