|
|
|
|---|---|
|
Var in på besiktningen idag och det gick bra förutom att jag måste vika in skärmkanterna bak. Fick också för högt HC-värde. Ska vara max 100 och jag fick 158. Vad kan detta bero på? Jag har haft bilen avställd i garage över hela vintern och har bara kört den 2 mil till besiktningen. Kan det hjälpa att köra den en längre sväng och se om det blir bättre? //Schnitzer | |
|
Bl.a Tändkablar är uppmäta till rätt värde, tändstiften är nya och lamdasonderna jobbar på bra. Kan det vara någon av katalysatorerna som krånglar, eller båda? Har någon haft samma problem med för högt HC-värde och i så fall hur gjorde ni? //Schnitzer |
|
| Hur länge fick den gå under testet ? Fick du möjlighet att köra bilen under 10min med 2500 rpm samt mäta samtidigt ? Högt HC kan ju vara allt från dåliga "kattar" ("katt") till att oförbränt bränsle / olja (förbränd)kommer ut i avgassystemet. | |
|
byt olja och tanka i 200 kr soppa..och 100 kr etanol så löser det sig.. glöm inte köra en sväng så det hinner gå fram och blanda sig riktigt.. /Swe |
|
|
Ok! Besiktningsmannen var ute i 10-15 minter, men bara runt besiktningshuset. Kanske hade varit bättre med motorväg. Men jag ska försöka ta och fixa detta nu snart. //Schnitzer |
|
| ha 158 jag körde också ca 1,5 mil till bes efter vinterförvaringen hc på över 300 svälj svälj körde sen 5 mil i över 3000 rpm ,sen var hcn på 80 så prova och tukta den lite.... det är ju om inte roligt | |
|
Jag ska ha en mer trögflytanade olja och köra den ett bra tag innan besiktningen. //Schnitzer |
|
|
Tjena. Nu skall jag inte spela duktig men hög HC är ALDRIG Kattarna... hög HC är oförbränd bensin och kattarna är ju inte en efterbrännkammare, så titta på dina tändstift, tändkablar, rotorer eller övriga tändnings delar för det är där som du har felet. Tips: Om du startar upp motorn i 20 sekunder så kan du ta en blomspruta och spraya på lite vatten vid grenrörens början och då kan du se om det är olika värme vid olika cylindrar och på det sättet så kan du enkelt se vilket av dina stift som inte jobbar som det skall. Lycka till! //Per Per |
|
|
750 kungen - kan vara spridare,motorstyrning,sonder,avgasläck oxå finns vridet behövs ingen turbo |
|
|
jag hade hög HC med en kass kat! fast då va den helt rensad iof så va CO och lamda värdena något fel dom med!! minns att HC pendlade kraftigt på bilprovnigen fick värden på allt från 180-400 bytte kat och besikta igen då fick jag HC 2 H/Pasi Länk Turbo är diesel förunnat!!!!!! |
|
|
Hög HC är kattarna IBLAND!! Jeppe |
|
|
Ska inte alla andra värden vara dåliga om det ska vara kattarna? //Schnitzer |
|
|
Det beror mest på kattarnas temperatur såvitt jag förstår. Jeppe |
|
|
Min var tillräckligt varm när jag hade in den på SBP och HC-värdet blev för högt. Alla andra värden var bra. //Schnitzer |
|
|
Kattarna var tillräckligt varma alltså. //Schnitzer |
|
|
Bara för att CO värdena och lambda är OK betyder inte det att kattarna är friska. CO är lättast att ta hand om i kattarna. HC är lite svårare. Hade själv CO 0.0 lamda 1.01 och HC180. Bytte kattar och fick ner HC till 30. MvH Gustaf |
|
|
Precisens... Jeppe |
|
|
etanol så den blir ca 70 garanterad |
|
svardska |
och vad kostar kattarna till en 750? |
| Har läst att 750 har två kattar, och dessa kostar tillsammans c:a 22.000 kr, priset gäller orginaldelar. | |
|
Det finns begagnade katalysatorer för en mycket mindre peng på skrotarna också som tur är. //Schnitzer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
