|
|
|
|---|---|
|
När jag kom fram till jobbet i morse så såg jag att utetempen visade +43. När det var dags att köra hem visade den +12 när jag startade vilket nog stämde. Under färden hem steg utetempen sakta men säkert, jag tog en liten sväng extra och utetempen steg till +49,5 och stannade där. Har någon erfarenhet av detta? Vad kan ha hänt? | |
| Kolla att tempgivaren befinner sig där den skall, d.v.s innanför stötfångaren på höger sida bredvid dimljuset. Det låter som om den hamnat på ett varmare ställe där värmen troligen kommer från motorn/kylaren eller så.. | |
| Jag har kollat givaren och den sitter där den skall. Den är också ganska ny ca 1 år gammal om det nu betyder något. Har heller inte kört på något som kan ha orsakat någon skada. | |
| Konstigt fenomen. Avbrott i givaren eller kablage ger -37°C eller -40°C. Den enda gissning jag har kvar är i så fall om kabeln kan ligga an mot något varmt. Vet inte riktigt hur den är dragen. | |
| Jo, det där med -40 känner jag till men nu fattar jag ingenting. Tänkte att kanske någon annan råkat ut för samma sak. Har tyvärr inte tid att börja riva i bland hjulhusskärmar och annat förren till helgen. Men om någon har en hint om vad det kan vara så är jag tacksam för råd. | |
|
Spännande problem som även jag har drabbats av. Jag känner igen det som ph skriver och i övrigt verkar allt korrekt. Har nån kommit fram till någon lösning på detta? /Thomas Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten |
|
| Hade samma problem i vintras på E60'n. Bytte givaren och efter det fungerade den igen ;-) | |
|
Måste vara friktionen mot luften! Concorden blev ju också så varm vid mycket höga hastigheter att den blev ett par decimeter längre :) ___ Min bil: Länk |
|
|
Just det... Concorden tänkte jag inte på men däremot så antog jag att det berodde på att min sambo körde så pass fort att man borde börja oroa sig över att nån värmesköld skulle tappas vid återinträdet i jordatmosfären. Fast Concorde är ju mer jordnära ändå... /Thomas Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten |
|
| När jag bytte givaren den gången så löste sig problemet. Jag synade det lilla som går att syna på den. Det sitter så klart två stift i kopplingsändan, det ena var svartbränt. Men som sagt, efter bytet till en ny så funkade allt som det skulle. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.