AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.427

E39 -99. Utetemp som stiger till tropiska värden vid färd.

ph
66
ph
S60 D2 -13
När jag kom fram till jobbet i morse så såg jag att utetempen visade +43. När det var dags att köra hem visade den +12 när jag startade vilket nog stämde. Under färden hem steg utetempen sakta men säkert, jag tog en liten sväng extra och utetempen steg till +49,5 och stannade där.

Har någon erfarenhet av detta? Vad kan ha hänt?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kolla att tempgivaren befinner sig där den skall, d.v.s innanför stötfångaren på höger sida bredvid dimljuset. Det låter som om den hamnat på ett varmare ställe där värmen troligen kommer från motorn/kylaren eller så..
ph
66
ph
S60 D2 -13
Jag har kollat givaren och den sitter där den skall. Den är också ganska ny ca 1 år gammal om det nu betyder något. Har heller inte kört på något som kan ha orsakat någon skada.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Konstigt fenomen. Avbrott i givaren eller kablage ger -37°C eller -40°C. Den enda gissning jag har kvar är i så fall om kabeln kan ligga an mot något varmt. Vet inte riktigt hur den är dragen.
ph
66
ph
S60 D2 -13
Jo, det där med -40 känner jag till men nu fattar jag ingenting. Tänkte att kanske någon annan råkat ut för samma sak. Har tyvärr inte tid att börja riva i bland hjulhusskärmar och annat förren till helgen. Men om någon har en hint om vad det kan vara så är jag tacksam för råd.
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Spännande problem som även jag har drabbats av.

Jag känner igen det som ph skriver och i övrigt verkar allt korrekt. Har nån kommit fram till någon lösning på detta?

/Thomas

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Hade samma problem i vintras på E60'n. Bytte givaren och efter det fungerade den igen ;-)
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Måste vara friktionen mot luften! Concorden blev ju också så varm vid mycket höga hastigheter att den blev ett par decimeter längre :)

___

Min bil: Länk
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Just det... Concorden tänkte jag inte på men däremot så antog jag att det berodde på att min sambo körde så pass fort att man borde börja oroa sig över att nån värmesköld skulle tappas vid återinträdet i jordatmosfären.

Fast Concorde är ju mer jordnära ändå...
/Thomas

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
ph
66
ph
S60 D2 -13
När jag bytte givaren den gången så löste sig problemet. Jag synade det lilla som går att syna på den. Det sitter så klart två stift i kopplingsändan, det ena var svartbränt. Men som sagt, efter bytet till en ny så funkade allt som det skulle.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.