AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.690

Buller med suflett/hardtop

Sida 1 av 2
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
En fråga till alla Z3-ägare...Hur är bullrigt är det att köra motorväg med tygsuflett respektive hardtop?
Bi
61
Biormo
Z3 Roadster 3.0 -01
Blir lite bullrigt med Suffletten efter många mil, men korta sträckor inget problem, är det sommar och varmt så kör jag nercabbat även på motorvägen. Med Hardtopen på så är det riktigt tyst tycker jag.
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Kan tillägga att innan faceliftet April 99 så är suffletten tunnare medans dem faceliftade billarna har tjockare sufflet, typ dubbla tyg. Detta gör också skillnad men som Biormo säger så låter det lite. Svårt att kvantifiera lite i sammanhanget. Bästa tipset är att provköra en bil. Kanske ta med dig en cd som du har lyssnat på tidigare för att jämföra om det påverkar irriterande mycket. Vill minnas att det finns något innersuflett som man kan köpa till till sin icke faceliftade bil, men är inte helt säkert.

Personligen störs jag inte av ljudnivån och lyssnar sällan på något annat än motorljudet iof :)

mvh/Rolle

mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
Efter jag monterade hartopen första gången så tog jag nästan aldrig av den sån grym skillnad i kupeljud. Dessutom är den mycket snyggare med hardtopen. Väsnas ungefär lika mycket i 180 med hardtop som i 100 med sufletten men de nyare med "innertak" borde ju vara något bättre.
Bi
61
Biormo
Z3 Roadster 3.0 -01
(lite offtoptic) men visst blir det en helt annan bil med Hardtopen på? Tycker den ser riktigt brutal ut med Hardtop på !
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
En helt okvalificerad gissning skulle säga ca 10dB lägre ljudnivå i bilen vid motorvägskörning när man kör med HT. Jag har själv en 98:a med den tunna suffletten och det låter en hel del. Instämmer även med övriga att hardtopen gör bilen positivt annorlunda men den åkte ändå av nu då man kan köra med taket nere soliga vårdagar. :)
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Innertaket går att eftermontera... sufletten är nämligen densamma på "gamla" som "nya" Z3... finns att köpa på BMW men kostar några kronor.

(Jag har gjort det på en av mina Z3'or som jag hade)

Blir bra mycket tystare med innertak så det kan rekommenderas om ni får tag i ett till vettigt pris.

/Magnus

Happiness isnt around the corner...
Happiness IS the corner!
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Ahh, då får man ta och leta efter det i så fall. Jag lyckades nyligen hitta ett sprillans nytt hardtopfodral på ebay för en 1/3 av priset inkl frakt.
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Är det denna du menar: Länk
an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
Man kan ju fråga sig varför BMW inte gör plåtcabbar som alla andra? Själv så tycker jag det är helt OK med lite vindbrus! Allt beror ju på vad man jämför med!?

Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
jag läste någonstans "plåtcabbe" vad ska jag ha den till att dra med sig många kg. i onödan? Ja det kan man fråga sig, kör man med bilen året om kanske det är bra, men har man bara bilen på sommaren som hobbycabbe då tycker jag det räcker med ett "paraply" vid en regnskur därför är det så viktigt att gå igenom det här innan man skaffar sig en cabbe och hur man ska använda den, själv så får jag "kicken" av att åka så mycket som möjligt öppet, men skulle jag samtidigt ha bilen som bruks, då tror jag inte en cabbe är så bra ur utrymmesskäl, tror inte en plåtcabbe heller kunde ta den rollen just för att taket stjäl utrymme i nedfällt läge
mvh Uffe/bildock
Ma
36
Massa
BMW Z3 M-Roadster -98
Jag har ett innertak till salu.Till z3 vill ha 1500:-. Klart under halva nypriset.
an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
bildock; Jag håller som vanligt med dig! Jag tar själv inte ut min om man inte kan köra med sufletten nere! (o; Har lite svårt att förstå att man kör med HT på för att undvika buller? Varför inte byta till en helt annan bil istället?

Visa användare
886
bildock
Anmith
det var ungefär så jag menade också med mitt inlägg, som tillägg kan jag säga att med mitt köp så medföljde en HT, men jag har aldrig monterat sedan jag kom hem med bilen, nu kom jag på en grej till med dessa inlägg, trådskaparen kanske så gärna vill ha en Z för att den tilltalar men behoven är sådana att det inte passar in riktigt men ändå vill försöka på alla sätt, kanske därför frågeställningen dök upp, men snart får vi som gillar lite drag om öronen och höra vindbruset vårt lystmäte, härligt härligt........
hälsningar Uffe/bildock
Ma
36
Massa
BMW Z3 M-Roadster -98
Hej Anmith

Kan du tänka dig att sälja din HT. om du inte brukar den?

Mvh Massa
an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
Massa, tyvärr, min bil är aldrig vinterkörd och har därför varken HT eller vinterdäck!

Visa användare
886
bildock
Massa
jag förstår att det var mitt inlägg du tänkte på om att få köpa HT:n, men nej tyvärr den har bilens originalkulör så den får tillhöra min bil tills jag avyttrar alltsammans komplett någon gång i framtiden, men annars är det väl inte så svårt att finna en beg HT kanske rentav på powerbörsen tror mig ha sett någon där
mvh Uffe/bildock
an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
Dom dyker ofta upp på Blocket, jag hittatde ett ex direkt! Länk

Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Massa: Ser att du har en fin imolaröd bil och då blir det lite svårare att hitta en HT i samma färg. Den färgen är rätt ovanlig då det var en M-färg men kunde också väljas som inviduell färg dock ändå ovanlig.

Nu utgick jag ifrån att du vill ha en HT i bilens färg.

Skulle nästan tro att du får kolla runt i Tyskland om du verkligen vill ha en.

mvh/Rolle
Visa användare
886
bildock
ett tips är att köpa en annan kulör än din imolaröda och då kanske välja en kulör som matchar din röda på så sätt att du väljer med flit för att få få en tvåfärgad bil, men det måste vara elegant och snyggt annars kan den idén slopas inget dåligt hopkok till din annars fördelaktiga färg på Z:an
mvh Uffe/bildock
an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
Det finns ju en svart på Blocket borde ju funka med allt!? Billigt är det dessutom 6800:- Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.