|
|
|
|---|---|
|
Tjenare, Har upptäckt att min färddator (318i-00) visar riktiga glädjesiffror gällande bensinförbrukningen som jag undrar hur man åtgärdar!! Datorn visar generellt en bensinförbrukning runt 0,7-0.72 om man kör lite blandat över ett par veckors tid. Kanske inte mycket att bry sig om men lite störigt är det då man i dagens svindyra bensinvärld jagar deciliter!! På landsväg sjunker det förståss en aning men då visar den kanske 0,65-0,68. I verkligheten om man tankar fullt hela tiden och räknar på detta vis får jag fram en bensinförbrukning på 0,75-0,77 ganska exakt. Speglar då förståss blandad körning. Underligt är ochså att 0,77 verkar gälla oavsett hastighet. Som exempel körde jag till Slovenien förra sommaren. Sträcka 1 Lidköping - Malmö låg jag på ca 0,75 och Malmö-Kasselbackarna ca 0,77 trots att jag körde 130-140 nästan hela biten på autobahn. Nåja, Läste i en annan tråd att man kan kalibrera färddatorn??? Hur går detta till?? Någon som vet?? | |
| Ingen?? | |
|
Kolla med den lokala BMW verkstaden om de kan göra något. Generellt så brukar ju bilens färddator visa förbrukningen lite väl positivt, enl. min erfarenhet av flera bilmärken. Sämst hittils är Citroen som visade 20% fel. //amullo --- |
|
| Är samma sak på min 320 -01. glädjesiffror! | |
|
Hej min visar också glädjesiffror dock väldigt lite. Ligger enligt färddatorn med min 320i -04 på 0.72-0.78 bl.körning. Verklig förbrukning är 0.74-0.80 Mao 0.02 liter/mil över datorns visning Inte mkt att klaga på. För övrigt tycker jag bilen drar förvånande lite vid "gubbig buskörning" det mesta jag kommit upp i är 0.81 liter/mil...... /Patrik |
|
|
Är inte säker men tror inte färddatorn räknar med förbrukningen vid stillastående. Tex vid rödljus. Det skulle isåfall betyda att bilen drar lite mer än vad färddatorn visar. |
|
|
Jo, har också läst att datorn inte räknar när man står still och det går ju åt lite soppa även då. Det kan ju vara en del av förklaringen. Wargen |
|
|
Kan dom som gjort den varit så dum att de räknat bort att bilar ibland står stilla? Är det så tycker jag det är en smula pinsamt.. Jag vet t ex att vissa VW-modeller visar förbrukning per timme då man står stilla, så dom har iaf tänkt på detta. Mvh Johan |
|
|
Det går att kalibrera på E36 Länk På E46 vet jag inte /Touchdown Länk |
|
|
Förbrukningen räkans självklart även när bilen står stilla. Enkelt sätt att testa: 1. Nolla förbrukningen 2. Kör 200 m 3. Stanna och stå still på tomgång så kommer ni att se hur förbrukningen ökar med tiden. Om man står stilla och nollar så visas inget förrän man börjar köra och förklaringen är ju helt enkelt att det inte går att dividera med noll (dvs körsträckan) dock så räknas förbrukat bränsle upp så om man står en bra stund så kommer genomsnittsförbrukningen att vara hög när man väl börjar köra. Har ännu inte haft en BMW eller annat märke för den delen som räknar helt rätt utan merparten är något optimistiska. Upp till 5-6% är inget ovanligt. Den enda bil jag haft som varit rejält fel på det var min fd 320d -03. Den verkliga förbrukningen låg ca. 25% över det som färddatorn visade. I och med detta så ställde jag frågan på BMW om det gick att kalibrera färddatorn och det gick det inte. Var även inne i den dolda servicemenyn för att kolla om det på samma sätt som på E39 finns en parameter man kan ändra men den menypunkten saknades på E46. I denna servicemeny så finns det angivet hur många liter man förbrukat sedan senaste nollställning samt hur lång man kört sedan senaste nollställning och det är dessa värden som beräknas och visas på färddatorn. Grelle: det du skriver om VW är ju hur dom visar momentanförbrukning. Genomsnittet beräknas garanterat på samma sätt som hos BMW. ___ //Ulf |
|
|
Aha! Så datorn räknar in stillaståendebränsleförbrukningen när man börjar köra igen. Intressant. Wargen |
|
| har en 320 -02 inte fan får jag den under litern, blandad körning vintertid, hur gör ni? | |
|
Jag måste revidera min maxförbrukning......0,83 l/mil Dock så består min bl.körning av 75% landsväg. 4,5 mil enkel resa till jobbet. Om jag nollar min färddator på landsväg och kör till jobbet hamnar förbrukningen på 0,65 l/mil. (gubbkörning) :) En l/mil låter mkt fö rmig...du kanske har tung högerfot? /Patrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.